Antallet af fartsyndere på Fyn er fordoblet på et år.
Det viser den aktindsigt, som TV2/Fyn har fået hos Rigspolitiet i de såkaldte ATK-kontroller over bødeforlæg og forventet bødeprovenu på Fynske motorvej i perioden fra 2012 til 2016.
ATK er en forkortelse for automatisk trafikkontrol, som er politiets fotovogne, der måler hastigheden og fotograferer fartsyndere.
Ifølge juridisk konsulent Dennis Lange fra FDM, så skyldes den eksplosive udvikling i fartbøderne både bilisternes adfærd men også politiets kontrol. Han mener, politiets strategiske placering ved vejarbejdet på motorvejen øst for Odense i 2016 er en stor del af årsagen.
- I løbet af 2016 har der været vejarbejde på motorvejen øst for Odense. Der er en generel tendens til, at relativt mange kører for stærkt ved vejarbejde, og derfor har politiet også ofte fotovogne ude de steder. Så det kan være en afgørende faktor, siger han til TV2/Fyn.
År | Antal kontroller | Timer | Antal bødeforlæg | Forventet bødeprovenu |
---|---|---|---|---|
2012 | 0 | 0 | 0 | 0 DKK |
2013 | 13 | 11,75 | 206 | 283.500 DKK |
2014 | 49 | 106,6 | 2.257 | 5.679.000 DKK |
2015 | 228 | 756,85 | 8.834 | 22.756.000 DKK |
2016 | 138 | 496,64 | 17.450 | 22.613.500 DKK |
I alt | 428 | 1.371,84 | 28.747 | 51.332.000 DKK |
Inden for det seneste års tid er Fyns politi begyndt at stille fotovognene mere strategisk ved de strækninger, hvor man går fra 130 til 110 kilometer i timen.
- Når man sætter vognene lige efter et 110-skilt, så er der stor chance for, at man fanger mange. Når vi ser statistikker på det her område, ligger størstedelen af bøderne heldigvis i den lave ende, så størstedelen af bøderne drejer sig om relativt små hastighedsovertrædelser.
Flere mindre bøder
Aktindsigten viser også, at politiet tilsyneladende har haft nemmere ved at udskrive bøderne. De har nemlig skrevet dobbelt så mange fartbøder, samtidigt med at antallet af kontroller er halveret.
Samlet set udgør trafikbøderne godt 22 millioner kroner, hvilket stort set svarer til sidste års beløb, men fordelt på dobbelt så mange bøder. Bødestørrelserne er altså blevet væsentlig lavere og tyder på flere mindre overtrædelser.
Malplacerede fotovogne
De foreløbige tal for 2016 viser, at antallet af trafikdræbte er steget i forhold til de seneste år. En udvikling, som FDM beklager.
- I den sammenhæng kan vi ikke se, at fotovognene har haft den rette virkning. Men det er stadig motorvejene, som faktisk er de mest sikre veje. Specielt på landevejene sker der langt flere ulykker, og derfor er det overraskende, at Fyns Politi bruger så mange ressourcer på motorvejene, når det faktisk ville give mere mening at bruge ressourcerne på landevejene.
Vejdirektoratet har lavet en analyse over antallet af ulykker, for hver gang der bliver kørt en million kilometer på vejene. Den viser, at ulykkesfrekvensen på motorvej er 0,04 mod 0,36 på øvrige kommuneveje såsom landeveje og byveje.
- Hvis man vil have den størst mulige effekt, så skal man sætte ind der, hvor der er flest ulykker, som skyldes fart - og det er på landevejene. Indsatsen skal koncentreres der, hvor den kan gøre størst mulig gavn, og ikke der hvor man kan hive flest bøder hjem.