DSB skruer op for wi-fi-hastigheden i regionaltog
Artiklen er mere end 30 dage gammel
DSB slukker for wi-fi i S-togene efter nytår, og det betyder, at allerede efter nytår kan de rejsende se frem til bedre wi-fi-netværk i disse tog, fortæller direktøren.
De rejsende benytter ikke wi-fi-netværket i S-togene i særligt stor grad. Derfor slukker DSB snart for det.
Verdens største mobile havnekran er rejst på havnen ved Lindø
Ny kran på Lindø kan håndtere møllevinger med længder på 100 meter.
Godt 100 meter høj er den havnekran, der fredag blev løftet fra et fragtskib og ind på Lindøs nye havneterminal.
Kranen skal løfte de enorme vindmøller som i fremtiden vil blive losset her fra den nye havneterminal ved Lindø.
- Vi forventer selvfølgelig, at vi ikke bare kan fastholde den industri vi herude nu, men at vi måske kan tiltrække yderligere og se en vækst, siger direktør Carsten Aa, Lindø port of Odense.
Han tilføjer, at Lindø kan registrere et boom i den grønne omstilling.
- Der skal opstilles flere vindmøller end nogensinde. Og de bliver så store, at de skal produceres i havnene og sejles ud på havet for at blive stillet op.
- Det skal vi kunne håndtere. Både med den nye havneudvidelse, og i særdeleshed med den kran vi nu har investeret i.
De nyeste vindmøller er lige så høje som Eiffeltårnet (324 meter, red.) og har vinger med længder på 100 meter. Og det kræver altså kraner i samme størrelse.
Når 2019 bliver til 2020, vil det ikke længere være muligt for rejsende at tilgå wi-fi-netværket i S-togene i hovedstadsområdet.
DSB har på grund af et for lavt dataforbrug blandt kunderne således taget en beslutning om at slukke for wi-fi-netværket i S-togene. Det oplyser DSB i en pressemeddelelse.
Ifølge Aske Wieth-Knudsen, der er underdirektør i DSB, var der lige godt 1000 kunder, som dagligt loggede på S-togenes wi-fi-netværk i november.
Det er under en procent af de omkring 350.000 kunder, som dagligt rejser med S-togene.
- Langt de fleste af vores kunder benytter i dag deres egne mobile enheder i S-togene.
- Mange har i dag mobilabonnementer med ubegrænset forbrug og har derfor ikke behov for at logge på andre netværk for at spare data, og samtidig er rigtig mange rejser på S-togsnettet så korte, at det bare er lettest at blive på sin egen mobile enhed, siger Aske Wieth-Knudsen.
Han fortæller, at de økonomiske ressourcer, som bliver frigjort fra ikke længere at investere i og drive S-togenes wi-fi-netværk, blandt andet kommer nettet i fjern- og regionaltogene til gode.
Allerede efter nytår kan de rejsende se frem til bedre wi-fi-netværk i disse tog, fortæller direktøren.
Det hænger sammen med, at DSB i løbet af i år har investeret en del penge i at forbedre nettet i de tog, som kommer ud i områder, hvor dækningen ikke altid er den bedste.
- Det er de lidt længere rejser, der kommer ud i mere tyndt befolkede dele af landet, hvor wi-fi giver bedre mening.
- Derfor har vi prioriteret midler på vores fjern- og regionaltog, fortæller Aske Wieth-Knudsen.
DSB etablerede wi-fi-netværk i S-togene i 2012. I september 2013 toppede antallet af brugere, da 15.500 personer valgte at logge på dagligt.