Efter skærpelse: Næsten 500 har fået klip på Fyn
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Tallene bekræfter Fyns Politi i, at der fortsat er brug for at kontrollere, om bilisterne har opmærksomheden på trafikken.
En håndholdt mobil eller anden lignende elektronik, der ikke er monteret i bilen, har de seneste måneder kostet flere hundrede bilister på Fyn et klip i kortet.
I alt er 491 blevet taget med fingrene på mobilen fremfor rattet, fra straffen blev skærpet d. 10. september 2019 og frem til midten af januar. Det viser tal fra Rigspolitiet ifølge JyskeVestkysten.
Kørelærer idømt fængsel for fusk med køretimer
Blandt andet var to elever blevet sendt direkte ud i trafikken ved deres første køretime, i stedet for at timen foregik i en 'kravlegård.
En 40-årig kørelærer fra Svendborg er blevet idømt 20 dages fængsel og en bøde på 27.000 kroner for fusk med køretimer og for at indgive falske oplysninger til myndighederne.
- Bøden blev givet til ham på grund af den mangelfulde undervisning, som tre køreskoleelever havde fået, siger Stephanie Reby, som er anklager ved Fyns Politi til TV 2.
Manglerne drejede sig blandt andet om, at nogle lektioner havde været for korte, og at eleverne ikke var blevet undervist i nogle af de ting, som man ellers skal ifølge loven.
- Blandt andet var to af eleverne blevet sendt direkte ud i trafikken ved deres første køretime, i stedet for at timen foregik i en 'kravlegård', som loven ellers siger, at man skal, siger anklageren.
Underskrev papirer med fejlagtige oplysninger
Grunden til at dommeren valgte at uddele en fængselsstraf på 20 dage til kørelæreren var, at han med fuldt overlæg havde indgivet falske oplysninger til myndighederne.
- I forbindelse med at de tre elever skulle til køreprøve, underskrev kørelæreren papirer om, at eleverne havde modtaget den lovpligtige undervisning. Derefter indleverede han dem til politiet vel vidende at oplysningerne ikke var korrekte, siger Stephanie Reby.
Manden, som har arbejdet som kørelærer i knapt ti år, blev også frakendt retten til at arbejde som kørelærer i et år.
Sagen får ingen konsekvenser for de tre elever.
Kørelærer fra #Svendborg idømt 20 dages fængsel og en bøde på 27.000 kr. for fusk med køretimer og for at give forkerte oplysninger til myndigheder. Han blev også frakendt retten til at være kørelærer i 1 år #anklager
— Fyns Anklagere (@FynsAnklagere) January 3, 2020
Hos Fyns Politi ser man med stor alvor på tallene.
- De bekræfter os i, at der er brug for de kontroller, vi udfører i vores færdselsindsats og i den daglige patruljering i politikredsen, lyder det.
Næsten 7000 taget på landsplan
På landsplan drejer det sig om 6814 bilister, der ikke har haft deres opmærksomhed på trafikken og derfor har fået et klip.
Inden skærpelsen kostede forseelsen en bøde på 1500 kroner og en afgift på 500 kroner til Offerfonden.
Bilister sparer tusindvis af timer på fynsk motorvej
Der har været flere fordele end forventet efter udvidelsen af Fynske Motorvej, viser beregninger fra Vejdirektoratet.
Fynske Motorvej har i mange år været belastet af tæt trafik, men siden det tredje spor mellem Middelfart og Nr. Aaby blev taget i brug i 2014, har det mindsket trængslen markant.
Det viser nye beregninger fra Vejdirektoratet.
Ifølge direktoratet er fynske bilister blevet sparet for 152.000 rejsetimer om året, efter det tredje spor på den 12 kilometer lange strækning stod færdig.
Det glæder transportminister Benny Engelbrecht (S).
- Det er rigtig meget, men jeg hæfter mig også ved, at det er endnu bedre end de forventninger, vi havde stillet i udsigt. Det vidner om, at det godt kan svare sig at investere på Fyn, når det handler om motorvejsudvidelser, siger han til TV 2/Fyn.
Skal huske konsekvenserne
Ministeren peger ligeledes på, at besparelserne i rejsetiden er så meget desto mere markante, hvis man også tager med, at mængden af trafik på Fynske Motorvej er steget med 25 procent på under ti år.
Men selvom Benny Engelbrecht kalder det en fornøjelse, at bilisterne sidder mindre i kø på Fyn, er der også nogle konsekvenser af en større motorvej.
Og de skal med i beregningerne, inden der kommer flere udvidelser på Fyn, lyder det.
- Vi skal også huske, at der kan være nogle konsekvenser af det - for eksempel sådan noget som støj. Det er der udfordringer med på dele af Fyn, og derfor bliver vi også nødt til i en kommende investeringsplan at kigge på, hvordan vi sikrer os, at der bliver sat tilstrækkeligt med midler af til, at vi også kan lave støjbekæmpelse, siger han.
Udvidelse syd om Odense
Netop nu er arbejdet med et tredje spor i gang på den 24 kilometer lange strækning fra Nr. Aaby til Odense V. Det forventes at være færdigt i 2020 og ifølge Vejdirektoratets beregninger spare bilisterne for yderligere 359.000 rejsetimer om året. Og dermed vil den samlede besparelse på strækningerne løbe op i over en halv million timer.
Inden folketingsvalget var strækningen mellem Odense V og Odense SØ ligeledes på tegnebrættet, og i sommer præsenterede VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti en finansieret plan for udvidelsen syd om Odense.
Men efter valget har der været usikkerhed om, hvornår den bliver en realitet. De nye beregninger har dog kun overbevist transportministeren om, at der er flere samfundsmæssige fordele.
- Jeg synes, det er helt relevant at kigge på motorvejsprojektet, men jeg har ikke sat en endelig tidsplan for en infrastrukturaftale. Det bliver et arbejde, vi sætter i gang til næste år, siger han.
Ministeren understreger, at det er vigtigt inden da at få regnet på, hvordan bekæmpelsen af de tilhørende støjgener skal finansieres.
For at undgå bøder, afgift og nu klip kræver det, at man som bilist har sit udstyr anbragt i en fastgjort holder i køretøjet, eller at al brug foregår uden fysisk berøring af knapper eller display.
Det kan for eksempel ske via stemmestyring eller haedset.