Fynboer shopper med mobilen

Danskerne har opdaget mobilen som deres nye indkøbskurv. Eksperter varsler en handelsrevolution på markedet.

De danske forbrugere er allerede i fuld gang med at handle over deres mobiler, og i løbet af de næste år flytter en milliardomsætning til det mobile marked.

Det er konklusionen i en analyse af danskernes anvendelse af mobilen, som webbureauet Dwarf har gennemført sammen med analyseinstituttet Userneeds.

Undersøgelsen viser, at omkring hver tredje dansker i dag er indehaver af en smartphone, og at mere end hver femte af dem allerede har handlet med deres telefon.

Chefkonsulent i Retail Institute Scandinavia, Flemming Birch, er ikke overrasket over, at danskerne er klar til at udforske det mobile handelsmarked.

- Vi er i gang med at flytte flere og flere facetter af vores liv over på mobilen. Den bliver hjertet i vores teknologiske liv, og det er helt naturligt, at efterhånden som kapaciteten øges, så bliver telefonen det ene og centrale apparat i vores hverdag, siger han.

Dermed er mobiltelefonen ved at ændre de danske forbrugeres indkøbsvaner og skabe en helt ny salgskanal. Og netop smartphones er den helt afgørende faktor i udviklingen af den mobile handel.

- Smartphones skaber en helt ny og mere impulspræget måde at shoppe på. Og som søgemulighederne bliver bedre, og forretningerne får bedre mobilsites, vil der simpelthen komme en ketchupflaske-effekt.

Det siger Martin Thorborg, der driver iværksætterportalen Amino.

Som det ser ud nu, er det forbrugerne, der kommer til at drive udviklingen på området frem.

Ifølge Flemming Birch skal butikker og virksomheder op i gear for at være ordentligt rustet til fremtiden.

- Uanset branche, så er du nødt til at være der, hvor dine kunder er. Og de danske kunder er altså i højere og højere grad på deres yndlingslegetøj og -værktøj, smartphonen, siger han og tilføjer:

- Det er stadig kun under halvdelen af de danske detailkæder, der overhovedet har en e-butik. Så de skal virkelig til at rykke på området.

Oversigt

    Oversigt