Rapporten er udført af det rådgivende ingeniørfirma Grontmij.
Rapporten konkluderer, at der vil være en samfundsmæssig genvinst på godt 30 milliarder kroner ved at gøre det gratis at køre over Storebæltsbroen.
- Det jeg kender Grontmij for er, at virksomheden i forhold til Hanstholm Havn lavede en gigantisk regnefejl, hvor de regnede 400 millioner kroner forkert, siger Rasmus Prehn til TV 2/Fyn.
Grontmij var i en lang periode en nøglespiller i udviklingen af den lokale havn i Thisted Kommune, men det var først, da man var nået helt frem til licitationsfasen, at den fatale regnefejl blev afsløret.
Sagen endte med, at rådgivningsfirmaet blev fyret af havnebestyrelsen.
- Jeg stiller mig i det hele taget tvivlende overfor, om rapportens konklusioner er rigtige. Jeg kan forstå, at man ikke har taget højde for færgeforpligtelserne, og man har heller ikke taget højde for den gæld, der er i Storebælt. Jeg tror ikke på, at man kan gøre det så simpelt, som Grontmij gør her", siger Rasmus Prehn.
Trafikordføreren vil derfor have rapporten til nøje gennemlæsning og vurdering i Transportministeriet.
Også Venstre og de Radikale er skeptiske og vil have rapporten gennemgået.
Et bevidst valg
Direktøren for Fynsk Erhverv, Jytte Reinholdt siger, at det er bevidst at for eksempel færgeforpligtelserne ikke indgår i rapporten:
- Det har været vigtigt for os at få en klar analyse, der kun omhandler Storebælt og ikke blander alle mulige andre infrastrukturprojekter ind i. Det er vores klare budskab, at der skal være en særskilt økonomi imellem de store projekter.