Kritik af langvarige klagesager

Det tager alt for lang tid at få svar, når man klager over en læge. Sådan lyder kritikken fra både læger og patienter.

Patienter, som klager over en læge, må vente i 11 til 13 måneder på, at der kommer en afgørelse.

Det er alt for længe, mener både patienter og læger.

Charlotte Lund Pilgaard, som er mor til Mikkel Kragelund, som blev fejldiagnosticeret af en læge.

Hun frygter, at der kan ske nye fejl:

- Det er bekymrende. Det er rigtig vigtigt, at sådan nogle klager, hvor det kan være livstruende, går meget hurtigt, siger hun.

Også patientforeningen vil have sagsbehandlingstiden ned:

- Mange har svært ved at komme videre, når de ikke ved, om de får erstatning eller om lægen får en påtale eller ej, siger sekretær i Patientforeningen, Niels Jørgen Langkilde.

Han vil have, at Sundhedsstyrelsen sætter mere mandskab på at behandle klagesager.

Han bakkes op af de praktiserende læger, for det er hårdt at leve med en klage over nakken:

- Det lægger et stort pres på vedkommende i lang tid og skaber en usikkerhed. Gør jeg nu det rigtige eller det forkerte, siger Birgitte Ries Møller, formand for de praktiserende læger i Syddanmark.

Sundhedsstyrelsen forklare den lange behandlingstid med, at der skal indsamles store mængder dokumentation, da det er et stort indgreb at fratage en læge sit levebrød.

Samme vagtlæge i to klagesager

Der er kommet fuld fokus på sagsbehandlingstiderne siden TV 2/FYN onsdag kunne fortælle om 22-årige Mikkel Kragelund, der blev sendt hjem fra lægevagten uden grundigere undersøgelse efter et alvorligt styrt på cykel.

Det viste sig senere, at Mikkel Kragelund havde en livsfarlig hjerneblødning.

Vagtlægen er den samme person, der tilbage i marts fik kritik for at at fejldiagnosticere Regina Holmegaard, der efterfølgende døde af en blodprop.

Men uanset klagen driver lægen altså stadig sin lægepraksis i Odense.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra den pågældende læge.

Se politiske reaktioner på TV 2/FYN klokken 19.30.

Oversigt

    Oversigt