Den Nye Lillebæltsbro kan ikke klare trafikmængden i fremtiden. Derfor fremlægger Transportministeriet nu en plan for en ny fast forbindelse over Lillebælt.
Beregningerne viser, at der vil opstå kritisk trængsel på den eksisterende Lillebæltsforbindelse frem mod 2030.
Derfor har Transportministeriet bedt konsulentfirmaet COWI udarbejde en rapport om de fremtidige muligheder for en ny fast forbindelse over Lillebælt.
Rapporten blev drøftet ved en konference i Odense mandag.
Fire forskellige modeller
En parallel Lillebæltsmodel vil være billigst, og skønnes at koste i størrelsesordenen 6 mia. kr. Mens en sydlig og nordlig Lillebæltsmodel ved Lillebælt skønnes at koste hhv. i størrelsesordenen 9 og 12 mia. kr.
Til sammenligning vil en Bogense-Juelsminde forbindelse som en ren vejforbindelse inkl. landanlæg skønnes af koste i størrelsesordenen 32 milliarder kroner.
- Jeg vil ikke tage stilling til forslagene, før jeg har set alle rapporterne. Jeg ser frem til en god, åben debat om, hvordan vi kan udvikle landsdelsforbindelserne, siger Transportminister Hans Christian Schmidt, Venstre.
Fynske MFere foretrækker Bogense-bro
Flere fynske Folketingsmedlemmer foretrækker en ny bro mellem Bogense og Barrit i Jylland.
- Vi skal ikke lave flere motorveje uden vi også laver ny jernbane. Det der er mast attraktivt for mig er en bro med motorvej og jernbane med direkte forbindelse fra Odense til Horsens - uden om trekantsområdet, siger SF's transportordfører Anne Baastrup.
- Jeg foretrækker en ny bro mellem Bogense og Barrit i Jylland. Men forslaget om en tunnel mellem Strib og Fredericia er også interessant, siger Poul Andersen, MF, Soc.dem.
Glæde i Odense Lufthavn
En ny bro mellem Bogense og Barrit i Jylland kan betyde stor vækst på Nordfyn og for Odense Lufthavn i Beldringe.
- Jeg vil juble, hvis det bliver en Bogense-Barrit-bro. Det vil betyde en kæmpe udvidelse af vores kundeunderlag, siger Lufthavnschef Peter Høgsberg fra Odense Lufthavn.
Model 1
ORANGE LINIE En parallel Lillebæltsmodel, hvor der etableres en vejbro umiddelbart nord for med den nuværende Lillebæltsbro. Pris: 6 mia. kroner.
Model 2
GRØN LINIE En sydlig Lillebæltsmodel, hvor der etableres en vejforbindelse i en ny korridor syd for Middelfart og Kolding.
Denne model skaber en genvej for trafikken mellem Fyn/Sjælland og Sydjylland videre mod Tyskland.
Pris: 9 mia. kroner.
Model 3
BLÅ LINIE En nordlig Lillebæltsmodel, hvor der etableres en vejforbindelse i en ny korridor fra Middelfart nord om Fredericia til E45 syd for Vejle.
Denne model vil i sammenhæng med ny Vejlefjordbro kunne skabe en genvej for trafikken mellem Fyn og den nordlige del af Jylland.
Pris 12 mia kroner.
Model 4
GUL LINIE En nordlig Bogense - Juelsminde forbindelse, hvor der etableres en vejforbindelse i en ny korridor mellem Odense og Horsens via en ny fast forbindelse mellem Bogense og Juelsminde.
Det vil skabe en genvej uden om Vejle fjord og Lillebælt for trafikken mellem det nordøstlige Jylland og Fyn.
Pris: 32 mia kroner.
Fire forslag til ny fast forbindelse over Lillebælt
Vis Fire forslag til ny Lillebæltsbro på et større kort