Ny minister: Det skal alligevel ikke være gratis at krydse Storebælt
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Liberal Alliance har arbejdet for, at det skal være gratis at køre over Storebæltsbroen. Partiets nye transportminister har dog ingen ambitioner om det nu.
Selv om Liberal Alliance med den nye trekløverregering har indtaget Transport- og Bygningsministeriet, kommer transportminister Ole Birk Olesen (LA) ikke til at forfølge partiets hidtidige mål om, at det skal være gratis at køre over Storebælt. Det fortæller den nye transportminister til Ingeniøren.
- Jeg repræsenterer regeringens politik nu, og regeringen har på nuværende tidspunkt ingen ambitioner nedskrevet i regeringsgrundlaget om, at det skal være gratis at køre over Storebælt, siger Ole Birk Olesen, som Ingeniøren har talt med under mandagens ministeroverdragelse i Transport- og Bygningsministeriet.
Dermed opgiver transportministeren en af partiets centrale mærkesager. Afskaffelsen af betaling for at køre over Storebælt indgår i Liberal Alliances 2025-plan, og partiet stillede i 2015 forslag om en folketingsbeslutning om at fjerne afgiften.
- De afgifter, som danskerne betaler for biler og for brugen af dem, overstiger langt de offentlige omkostninger ved trafikken, og den nuværende omkostning ved at køre over Storebælt udgør en barriere for udviklingen, især på Fyn og det vestlige Sjælland. Hvis afgiften fjernes, vil det umiddelbart kunne aflæses i områdernes økonomiske vækst, og det vil binde Danmark endnu bedre sammen, skriver Liberal Alliance i sin 2025-plan, hvor afskaffelsen af broafgiften for Storebælt udgør det ene af 12 punkter.
En vækstbarriere
Senest gentog partiets transportordfører, Villum Christensen, budskabet for bare tre måneder siden.
- Det er en vækstbarriere. Det er der ingen tvivl om. Jeg tror ikke, vi kan finde en eneste økonom, der er uenig i, at hvis vi fjerner broafgiften, så får vi et mere velstående samfund, sagde han til DR i august.
Rapport: Gratis bro giver milliarder til danskerne
En billigere - og senere gratis Storebæltsbro vil være en økonomisk gevinst for Danmark. Det viser en rapport bestilt af Fyns Erhverv, der er offentliggjort i dag.
For første gang belyses samfundsgevinsten ved at fjerne eller reducere brotaksten på Storebæltsforbindelsen.
Ifølge en ny rapport fra analysefirmaet Grontmij, bestilt af Fynsk Erhverv, vil samfundsøkonomien blive forbedret med 30 milliarder kroner, hvis man fjerner brotaksten på Storebælt.
Det sker på grund af markant flere pendlere, større samhandel og en generelt øget mobilitet til gavn for både private og erhvervsliv.
Reducerer man afgiften med 25 procent og fjerner den, når gælden er betalt i 2030, vil merværdien være på 16,8 milliarder kroner.
- Hvis man troede, at det ville give en dårligere samfundsøkonomi at fjerne brugerbetalingen på broen, så maner vores rapport det i jorden, siger analysechef for Grontmij Brian Gardner Mogensen.
Det er primært et massivt trafikspring, som er udslagsgivende for konklusionen i rapporten, som omhandler perioden 2015 til 2049.
- Der vil komme mellem 6 og 7,7 millioner flere årlige trafikanter på broen, og deres gevinst i form af mindre eller ingen broafgift opvejer de manglende indtægter til staten, siger han.
Ministeren har et andet regnestykke
I efteråret kunne transportminister Magnus Heunicke i følge Fyens Stiftstidende offentliggøre en rapport, som viste, at broen har givet en værdi på 379 milliarder til samfundsøkonomien.
Den nye analyse tager udgangspunkt i de samme tal, men viser altså, at værdien af broen er endnu større, hvis man gør den gratis eller reducerer taksterne. Det får dog ikke ministeren til at love lavere takster. Han peger på, at der fortsat er en gæld på cirka 24 milliarder på broen og udgifter til vedligeholdelse.
- Forslaget vil vælte regningen over på alle danskere frem for på brugerne af Storebæltsforbindelsen, og jeg vil ikke være med til at hæve skatterne eller sænke det offentlige forbrug, skriver ministeren i en skriftlig kommentar til Fyens Stiftstidende.
Forslaget er tidligere blevet kritiseret af trafikforsker Per Homann Jespersen fra RUC, som advarer om, at fri passage kan gøre Storebæltsbroen til en flaskehals. Dengang var det partiformand Anders Samuelsen, der forsvarede forslaget.
Det koster 240 kroner at krydse Storebælt i personbil. I stedet for brugerbetaling, som efter planen har betalt Storebæltsbroen af i 2029, har partiet talt for at finde pengene på finansloven, for eksempel ved at tage dem fra erhvervsstøtten. Forslaget blev i 2015 forkastet af Folketinget med fire stemmer for og 109 imod.