Flere fynske færger kan se fem til en god pose penge til at omsætte sejladsen til en mere klimavenlig fremdrift.
11 danske indenrigsfærger får nu en økonomisk håndsrækning fra staten. Pengene skal bruges til at udfase dieselmotorer og overgå til en mere klimavenlig sejlads.
Af de 230,7 millioner kroner der bliver udbetalt går 71,6 millioner til to nye el-færger, der skal sejle på Ærøskøbing-Svendborg- ruten.
- Det har givet os mange gode erfarringer. Vi føler os meget godt rustet fra Ellen
Det vækker stor begejstring hos Keld Møller direktør for Ærøfærgerne.
- Vi har fået en stor andel af de penge, man kunne søge, så det er vi godt tilfredse med, siger Keld Møller.
Og de mange penge kommer også til at sætte godt skub i processen fortæller Keld Møller.
- Vi havde jo en plan for at i 2035 skulle alle afgange være drevet med fossilfri drift. Men nu kommer det til at gå hurtigere. Det er godt, for vi skal jo i gang, siger Keld Møller.
Og begejstringen er han ikke alene om. Transportminister Benny Engelbrecht (S) siger, at han glæder sig over hjælpen til, at færgerne nu kan foretage en grøn omstilling.
- De danske indenrigsfærger binder vores land sammen og er helt afgørende for mange lokalsamfund. Samtidig er de en vigtig brik i den grønne omstilling. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi nu kan se frem til mere grøn sejlads på elleve færger.
423,5 millioner tons Co2
- Det er alle projekter, der opfylder vores ønsker om grøn omstilling. Derfor vil det gøre gavn for både klimaet, lokalsamfundet og de mange passagerer, siger Transportminister Benny Engelbrecht (S).
I alt er der tildelt for 230,7 millioner kroner. Samlet estimeres det at der vil blive besparet 423,5 millioner tons Co2.
Ærøfærgerne har fået det største beløb på 71,6 millioner, og samtidig har de også den største forventet Co2-reduktion på 191,700 ton.
På Ærø har man ellerede færgen Ellen til at sejle med elmotor mellem Søby og Fynshavn.
- Det har givet os mange gode erfaringer. Vi føler os meget godt rustet fra Ellen. Det er ikke alt vi vil tage med videre, men sådan er det med læring, siger Keld Møller.
Selv med den ekstra erfaring er der stadig mange ting der skal på plads, inden de mange millioner bliver til mere klimavenlige færger
- Det kommer meget an på administrationen. Men fra underskriften er sat, til den første færge sejler, kommer der nok til at gå 3,5-4 år. Men den næste burde ikke tage så lang tid, forklarer Keld Møller.
Danske Redderier
Af ansøgningerne til puljen til grøn omstilling fremgår det, at pengene først og fremmest skal bruges til at investere i nye el- og batterimotorer til færgerne.
- Interessen har været overvældende. Og det er en rigtig god nyhed, at vi har fået så mange gode ansøgninger, at alle pengene kommer ud og gør en forskel for den grønne omstilling, siger Benny Engelbrecht.
Danske Rederier er begejstret for ordningen, men havde gerne set, at flere af de kommercielt drevne færger havde fået del i pengene.
- Det er positivt, at puljen har været så populær, og det er dejligt at se, hvor stor appetit både de kommunale og de private færger har på grøn omstilling, siger viceadministrerende direktør Jacob K. Clasen og fortsætter
- Men det sagt, synes jeg, at det er skævt, at under 10 procent af den pulje, som både private og kommunale færgeruter kunne søge i år, gik til de private aktører, siger Jacob K. Clasen i en kommentar.
ÆrøXpressen A/S der sejler mellem Rudkøbing og Marstal er den eneste privateejede fynske færge, der har fået tilskud.
De 11 færger, der har fået tilskud