Storebælt fylder 25: Succes giver trængsel - forvent massiv kø i sommerferien

Trafikken på Storebælt har oversteget alle forventninger siden åbningen i 1998. På broens 25-års fødselsdag går det så godt, at trængslen er blevet en udfordring.

Hvis du godt kan lide at holde i kø, så start bilen og forsøg dig med en tur over Storebælt en weekend i sommerferien.

For samtidig med, at Storebæltsbroen onsdag kan fejre sin 25-års fødselsdag, så bokser hængebroen i stigende grad med massiv trængsel.

quote Der vil være flere timer, hvor der er køer og ventetid, end det vi har oplevet tidligere.

Jens Kjær Nielsen, chef, betalingsanlægget, Storebælt

Det gælder særligt omkring højtiderne og i de store rejseweekender i sommerferien.

- Og når så trafikken kommer ned til os, så er det jo en stor stang af metal, der skal afvikles på én gang, siger Jens Kjær Nielsen, der er chef for betalingsanlægget på Storebæltsbroen.

Sidste år havde Storebælt sin største sommer nogensinde, fortæller Jens Kjær Nielsen. Særligt to dage i den samme weekend i august var trængslen stor.

Søndag den 7. august passerede 61.528 køretøjer broen. Det er det største antal nogensinde. Dagen før var også stor med 54.679 køretøjer. Dermed indtager lørdag den 6. august en femteplads.

Og den kommende sommer bliver bare endnu vildere, forventer chefen for betalingsanlægget.

- Det ser ud til, vi får den største sommer nogensinde. Det vil sige, så får vi altså rigtig travlt. Og det specielt i weekenderne i skoleferien. For vi ser jo en trafikstigning, og vi ser, at den kommer på tidspunkter, hvor vi i forvejen har meget travlt, siger Jens Kjær Nielsen og tilføjer:

- Og det vil sige, at vi ikke kan love, at der ikke vil være kø og ventetid, når vi når hen til de her store weekender i sommeren.

Jens Kjær Nielsen er chef for betalingsanlægget på Storebæltsbroen. Han forventer trængsel i sommerferien.
Jens Kjær Nielsen er chef for betalingsanlægget på Storebæltsbroen. Han forventer trængsel i sommerferien.
Foto: William Borst Lorentzen

Mogens troede ikke på prognoserne

Med gennemsnitligt 36.200 daglige køretøjer sidste år har Storebælt for længst oversteget alle forventninger fra dengang, den blot var en idé på papir.

Prognoser tilbage fra 1988 forventede 12.000 køretøjer dagligt. Et utænkeligt tal for Mogens Jørgensen. Han er pensionist på familietur, da vi møder ham på rastepladsen ved Nyborg.

- Jeg tænkte: Vorherre bevar mig vel, det når vi da aldrig det der, siger Mogens Jørgensen.

Jørgen Axelsen er også på tur over Storebælt, og han husker, hvordan broen ændrede hans arbejdsliv.

- Jeg havde et lille firma, og der sejlede jeg over med varer. Det var jo en dagsrejse. Men så lige pludselig kom broen. Det var bare perfekt, siger Jørgen Axelsen.

Mogens Jørgensen er på familietur til Sjælland. Vi møder ham på rastepladsen ved Nyborg. Han troede ikke på prognoserne om 12.000 biler i døgnet, som var fremme i 1988, ti år inden broen åbnede.
Mogens Jørgensen er på familietur til Sjælland. Vi møder ham på rastepladsen ved Nyborg. Han troede ikke på prognoserne om 12.000 biler i døgnet, som var fremme i 1988, ti år inden broen åbnede.
Foto: William Borst Lorentzen

Ifølge en analyse fra transportministeriet fra 2014, vil Storebæltsbroen over en 50-årig periode give Danmark en samfundsøkonomisk gevinst på 379 milliarder kroner.

Det svarer til 63.000 kroner til alle borgere her i landet – fra nyfødt til pensionist.

Og selvom trængslen er stigende på Storebælt, så er vi stadig ikke der, hvor nødsporet må inddrages til kørebane.

- Vi kan stadig godt håndtere trafikken. Men som sagt: Der vil være flere timer, hvor der er køer og ventetid, end det vi har oplevet tidligere, siger Jens Kjær Nielsen.

En, der ikke behøvede holde i kø, var dog kronprinsen tilbage i 2015. Han kørte over broen, selvom den var spærret af på grund af stormen Egon. 

Oversigt

    Oversigt