Storebæltsbroen skal være gratis, siger flertal af fynske kandidater - men hvornår er det overhovedet realistisk?

Det er urealistisk at gøre Storebæltsbroen gratis, mener politisk kommentator, selv om et flertal af de fynske folketingskandidater ønsker det. I 2035 kan det måske lade sig gøre.

Storebæltsbroen skal gøres gratis.

Så klar er meldingen fra et flertal af de fynske kandidater til folketingsvalget 1. november.

55 procent af de fynske folketingskandidater vil have gjort Storebæltsbroen gratis, viser en optælling foretaget af TV 2 Fyn.

36,6 procent er modstandere af en gratis bro over Storebælt. 15,4 procent ved ikke.

Så langt så godt.

Kan broen blive gratis i løbet af de næste fire år?

Det store spørgsmål er så, hvornår broen skal gøres gratis - og så i fald, om det overhovedet er realistisk.

quote Det er fuldstændig urealistisk. De fynske folketingskandidater har sagt det samme i hver valgkamp, siden broen blev bygget. Jeg tvivler ikke på, at de har et inderligt ønske om, at det skal være gratis, men det kommer bare ikke til at ske

Jesper Buch, politisk kommentator

Nye Borgerlige er det eneste parti i Folketinget, der officielt har meldt ud, at det ønsker at gøre Storebæltsbroen gratis på kort sigt.

Alle de andre partier på Christiansborg har indgået en såkaldt infrastrukturplan.

I aftalen er partierne blevet enige om, hvilke infrastrukturprojekter der skal gennemføres frem til 2035 - og ikke mindst, hvor pengene skal komme fra.

Det gør det svært for politikerne at gøre broen gratis inden for den nærmeste fremtid.

- Det er fuldstændig urealistisk. De fynske folketingskandidater har sagt det samme i hver valgkamp, siden broen blev bygget. Jeg tvivler ikke på, at de har et inderligt ønske om, at det skal være gratis, men det kommer bare ikke til at ske, fordi partierne bag det oprindelige forlig om Storebælt blankt aviser det, siger TV 2 Fyns politiske kommentator, Jesper Buch.

Aftalen lyder på 160 milliarder kroner, heraf kommer 9,8 milliarder kroner fra Storebæltsbroen.

Med andre ord skal folketingspolitikerne finde et svimlende milliardbeløb et andet sted fra, hvis broen skal gøres gratis inden 2035.

- Hvis det skal være gratis i denne eller næste valgperiode, skal forligspartierne ud og genforhandle infrastrukturaftalen for at finde alternativ finansiering, og det er der ingen af partierne, som har interesse i, forklarer Jesper Buch.

Kan broen blive gratis i 2035?

Efter 2035 er der dog andre muligheder, da politikerne ikke er bundet af infrastrukurplanen.

Her er der så også store forskelle på - også internt i partierne - hvad politikerne mener, der skal ske med broafgiften.

I kandidattesten har et flertal svaret, at de vil fjerne broafgiften, men i eksempelvis Liberal Alliance, Kristendemokraterne og Alternativet er kandidaterne splittede i spørgsmålet om broafgiften.

En lignende uenighed kan i mindre grad spores i de fleste andre partier - bortset fra Danmarksdemokraterne og Nye Borgerlige, hvor alle kandidater støtter en fjernelse af broafgiften.

Herunder kan du se, hvad de fynske folketingskandidater har svaret.


Selv om der er et flertal blandt de fynske folketingskandidater, deles samme entusiasme ikke nødvendigvis i resten af landet.

- Der er ti storkredse i Danmark, og ønsket om, at det skal være gratis at køre over Storebælt, eksisterer først og fremmest blandt politikere valgt eller opstillet på Fyn og på Vestsjælland, siger Jesper Buch.

Årsagen til den store forskel i kandidaternes holdning i testen og officiel partipolitik skyldes ifølge Jesper Buch, at politikerne i kandidattest har en interesse i at svare på en sådan måde, at vælgerne er enig med dem.

- Jeg har ikke hørt, at der er den samme uenighed blandt kandidaterne internt i partierne i de andre storkredse i Danmark. Så mon ikke, at det handler om, at nogle af politikerne gerne vil sige det, som deres vælgere hjemme i kredsene gerne vil høre.

Se, hvor forskelligt kandidaterne svarer på spørgsmålet om Storebæltsbroen

Mange vælgere ser gerne, at broen gøres gratis, og spekulerer formentlig mindre på en infrastrukturplan, der gælder frem til 2035, når de sætter krydset. 

Hvis politikerne skal hente stemme i forbindelse med en kandidattest, er det altafgørende, at deres navne kommer frem, når testen er færdiggjort.

Transportminister: Broen skal være gratis i 2035

Spørger man partiernes transportordførere, kommer der også forskellige svar, der til dels afviger fra svarerne i kandidattesten.

Nuværende transportminister Trine Bramsen (S), der stiller op Fyn, vil personligt arbejde for at gøre broen gratis efter 2035, men det har ikke tidligere været officiel socialdemokratisk politik.

Danmarksdemokraterne og Dansk Folkeparti ønsker at gøre broen gratis i 2035.

Konservative kalder en afskaffelse af broafgiften for “urealistisk”. Hvis Storebælt bliver gratis at køre over, vil færre for eksempel benytte den kommende tunnel mellem Lolland og Femern i Tyskland, og så kan økonomien ikke hænge sammen, lyder argumentet.

Regeringsparti skiftede holdning på mærkesag

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), mener, det er for tidligt at svare på, om Storebæltsbroen skal være gratis efter 2035. Det mener klart størstedelen af de fynske venstrefolk dog ikke. De har - i hvert fald i kandidattesten - svaret, at broen skal gøres gratis.

Indtil 2016 mente Liberal Alliance, at det skal være gratis at køre over Storebæltsbroen.

Da partiet blev en del af en trekløverregering med Venstre og Konservative, og Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance blev transportminister, ændrede det liberale parti holdning og gik væk fra en af partiets centrale mærkesager.

Liberal Alliance er en del af infrastrukturplanen, der betyder, at det tidligst kan blive fra 2035.

Kommer den nogensinde til at blive gratis?

- Jeg tør ikke gætte på, hvad der sker på den anden side af 2035, siger Jesper Buch.

Selv om politikerne på Christiansborg skulle blive enige om at gøre broen gratis, skal der i så fald findes en måde at finansiere vedligeholdelse af broen på.

Det koster cirka en halv milliard kroner om året at vedligeholde Storebæltsbroen.

Prisen for at køre over Storebæltsbroen har ændret sig flere gange, siden broen åbnede i 1998. I 2004 var det dyrest at passere Storebælt.

Oversigt

    Oversigt