Sidste år begyndte vejarbejdet på den vestfynske motorvej, hvor to spor skal blive til tre. Og vejarbejde på en motorvej med forhindringer og nedsat hastighed er ikke altid en særlig kombination.
På to måneder skete ikke færre end 18 uheld sidste år.
- De kørte jo for stærkt og var uopmærksomme, fortæller projektleder Mike Boesen fra Vejdirektoratet.
De mange uheld betød, at Vejdirektoratet forsøgte sig med en stribe nye tiltag. Og de har virket.
- I dag kører bilisterne jo eksemplarisk, lyder det fra projektlederen.
Og tallene taler også deres tydelige sprog. For antallet af uheld er faldet til otte for maj og juni 2014.
De nye tiltag bygger på et styrket samarbejde med politiet og tydelige skilte med "periodevis fartkontrol". Dynamiske tavler, der blinker, hvis bilisterne kører for stærkt. Der er kommet flere rumlestriber på vejene, der skal gøre bilisterne opmærksomme på, at nu sker der noget. Og så er køresporene blevet smallere.
Tilbage i april blev det samtidig væsentlig dyrere at køre for stærkt ved vejarbejde. Bødetaksten blev hævet til 3000 kr. hvis man kørte 100 km/t, hvor man må køre 80. Tidligere var bøden på 1500 kr.
- Det betyder da en del for hvordan jeg kører. For man kender jo konsekvensen, fortæller bilist Torben Pedersen fra Holbæk.
De nye erfaringer skal nu analyseres, så man kan se, hvad der virker og hvor længe tiltagene virker.
Den tresporede motorvej til 1 mia. kroner står færdig til november.