Når de to musikere, Sting og Paul Simon indtager scenen i Odense i marts 2015, så har kommunen betalt en stor del af gildet.
Kommunen har støttet koncerten ved at give arrangøren JVB et sponsorat på en million kroner. Men derudover giver de også en underskudsgaranti på fire millioner kroner. Samlet giver det fem millioner kroner i støtte til en enkelt koncert med plads til 4500 publikummer.
Og det kommer bag på impressario Jørn Jeppesen, der kender musikbranchen indefra
- Jeg synes, at vanviddet i den offentlige forvaltning og vores skattekroner tager fuldstændig overhånd, siger han til TV 2/Fyn.
- Det er tøsedrengsøkonomi, det der, lyder det fra Jørn Jeppesen, der mener, at kommercielle kræfter selv skal tage risikoen.
- Den superkommercielle del af branchen skal da klare sig selv. Hvis der er overskud på det, så sender de jo ingen penge tilbage til kommunen.
På Den Fynske Opera er man vant til arbejde med koncerter. Men her skal regnskaberne balancere.
Hvor stor underskudsgaranti plejer I at få her på Den Fynske Opera?
- Ja, det var et godt spørgsmål. Ikke noget. Vi har desværre ingen underskudsgaranti her, griner Jesper Buhl.
Jesper Buhl er glad for, at Odense Kommune prioriterer kulturområdet, men undrer sig over, at man skal holde hånden under en kommerciel aktør.
Steen Møller (Kons.) er medlem af Økonomiudvalget i Odense Kommune og han mener, at det er en god måde at brande Odense på uden for Fyn også.
- Men med en underskudsgaranti på fire millioner kroner - hvor stor er motivationen så for, at der skal være udsolgt og der skal være overskud, når man ved, at pengene ryger i kassen under alle omstændigheder?
- Som jeg kender Odense Sport og Event, så vil de i den grad have en ambition om at der skal være udsolgt og få den bedst mulige forretning ud af det. Jeg tror ikke, at de har nogen ambitioner om at hente flest mulige penge ind på den underskudsgaranti. Tværtimod, siger Steen Møller til TV 2/Fyn.