Se da Carlsberg skubbede Albani ud
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Øllet var også det flydende guld for OB i 2000. Dengang var det Carlsberg som skubbede Albani væk som sponsor.
- Fodbold og øl det hører sig godt sammen for det er et spørgsmål om - i afmålte mængder -, at få nogle positive oplevelser sammen med fodbolden.
Sådan lød det i 2000, da det hæderkronede hovedstadsbryggeri, Carlsberg, slog fynske Albani af pinden - eller rettere af trøjen - som hovedsponsor.
Onsdag var budskabet omvendt, da Albani overtog den fynske superligaklubs spillertrøjer og blev hovedsponsor for at ukendt beløb.
OB-fans kræver retti' fynsk øl: Ja tak til Albani på brystet
Carlsberg er færdig som hovedsponsor for OB. Onsdag middag bliver den nye sponsor afsløret, og at dømme efter reaktioner på de sociale medier og OBs fan-forum, så skal der igen drikkes fynsk øl på stadion.
Få minutter efter nyheden om, at Carlsberg stopper som hovedsponsor for OB og Odense Sport & Event, væltede reaktionerne ind på diverse sociale medier og OBs fan-forum.
Kjeld Frydenlund skriver på TV 2/Fyns facebookside:
- FRI FYN FOR FREMMED ØL!
Det er endnu ikke afsløret, hvem der bliver ny hovedsponsor efter københavner-bryggeriet. Det bliver nemlig først afsløret på et pressemøde klokken 11.30.
Du kan følge med direkte på tv2fyn.dk og TV 2/Fyns facebookside.
Ifølge eb.dk og TV 2/Fyns oplysninger bliver det Carlsbergs ærkerival fynske Royal Unibrew, der bliver ny hovedsponsor for OB til næste sommer.
Carlsberg har haft sit navn på OBs trøjer siden 2001, hvor bryggeriet skubbede Albani ud i kulden som sponsor.
På TV 2/Fyns facebookside er der opbakning til at få fynsk øl tilbage på tribunerne - og på trøjen.
Preben Brinch Larsen skriver:
- Så kan man håbe på ALBANI for så er det værd at komme på stadion igen!
- Albani eller kaos, mener en anden.
Og så er der flere, der er trætte af københavner-øl til kampene:
- Så kan det være vi slipper for at drikke det rævepis, skriver Stephan Augustinus.
På OBs fanforum er nyheden også delt. Her bliver der blandt andet skrevet:
- Best news ever.
- Så er det nu Albani.
Følg med direkte på tv2fyn.dk fra pressemødet klokken 11.30
I 2000 var det også en krig om, hvem der kunne lægge flest penge på bordet. Dengang blev der sagt:
- Vi har simpelthen ikke penge nok. Vi synes ikke, at de forventninger der var til et sponsorat af den størrelse, der synes vi ikke, at vi fik den markedsføringsværdi og den synlighed, som beløbets størrelse det krævede.
Også den gang var sponsoratets størrelse hemmeligt, men der blev skudt på et beløb i størrelsesordenen "flere millioner".
Se tv-indslaget fra 2000 herunder:
Analyse: Øl-ægteskab er godt gået af OB's ejer
Økonomisk kommer Odense Sport & Event formentlig til at skyde papegøjen med sponsoratet med Royal Unibrew. Og det er populært.
Det er gedigent og flot håndværk af Odense Sport & Event, at man har fået Royal Unibrew som hovedsponsor for OB.
Det mener TV 2/Fyns erhvervsredaktør Ole Frank Rasmussen.
- Som det kom frem på dagens pressemøde, er det OB, der har valgt Royal Unibrew og Albani til - ikke Carlsberg, der har valgt OB fra, siger han.
Carlsberg ville nemlig godt have fortsat fodboldsponsoratet. Og Royal Unibrew har nu sponsorater hos syv superliga-klubber - dog intet så omfangsrigt som hovedsponsoratet i Odense.
Med Royal Unibrew som sponsor får Odense Sport & Event ifølge Ole Bang Nielsen en aftale, der er fuldt på højde med Carlsberg-aftalen. Og så er der store fremtidsperspektiver og synergieffekter.
For Royal Unibrew kommer til at levere øl til de koncerter, som nyfusionerede Culture Club og JVB - ejet af Odense Sport & Event - arrangerer.
Og de to koncertarrangører har alene i den kommende sæson 130-140 arrangementer på bedding.
Som det fremgik af pressemødet, har det været en sten i skoen hos Carlsberg, at man har været musiksponsor på spillesteder, hvor der samtidig blev serveret Albani fra det lokale bryggeri. Det har Odense Sport & Event ikke haft indflydelse på.
- Dertil kommer, at valget af Albani og Royal Unibrew er uhyre populært. Det kan allerede ses på de sociale medier, siger TV 2/Fyns erhvervsredaktør.
Royal Unibrew er allerede repræsenteret i masser af fynske idrætsforeninger og klubber, der blandt andet samarbejder med OB, og inden længe åbner Albani et nyt stort mikrobryggeri i Odense. Nærmest som aflad for de bryggerier, man selv var med til at lukke rundt om på øen.
- Uanset at det er Royal Unibrew - fusionen af det tidligere Faxe, Ceres og Albani - der ejer de fynske øl og sodavandsprodukter - er en væsentlig del af produktionen forblevet i Odense. Derfor opfatter de fleste fynboer også Albani som en mere naturlig hovedsponsor end Carlsberg, siger Ole Frank Rasmussen.
En sjov detalje ved offentliggørelsen af dagens hovedsponsorat er i øvrigt, at Ole Bang Nielsen - i dag administrerende direktør i Odense Sport & Event - sad i direktørstolen hos Albani, da der i år 2000 var budkrig om bryggeriet mellem Bryggerigruppen (Royal Unibrew) og Carlsberg.
Det blev Bryggerigruppen, der bød højst.
Ole Bang Nielsen valgte umiddelbart efter at forlade Albani, da han ikke ønskede at være direktør i et datterselskab af Bryggerigruppen underlagt koncerndirektør Jørgen Worning.
Året efter overtog Carlsberg hovedsponsoratet i OB.
Nu er det bekræftet: Den fynske øl er tilbage
Det ikke længere kun rygter og spekulationer: Det fynske bryggeri Albani er hovedsponsor for OB. Dermed er Carlsberg ude i kulden.
Nu skal der stå Albani på maven af OB's superligaspillere. Og ikke nok med det, så skal de trofaste OB-fans nu drikke fynsk øl til deres stadionplatte.
Det bekræftes til pressemødet på Odense Congress Center.
Albani skal være sponsor af OB fra 1. juli næste år og fem år frem til majmåned 2023.
Carlsberg er altså færdig som hovedsponsor i OB, og Royal Unibrew - Albanis ejer - har tilbageerobret hoved-sponsoratet med OB og Odense Sport & Event.
Det har Carlsberg ellers siddet på i 16 år - altså siden 2001 - da københavner-bryggeriet til alles overraskelse skubbede Albani ud i kulden. Carlsberg-sponsoratet blev dengang det hidtil største i OB's historie.
Sådanne kontrakter er altid top-hemmelige, men det er anslået, at Carlsberg den gang lagde 15 millioner kroner for et fem-årigt sponsorat med bonus for en plads i top tre.
Også til denne kontrakt er det hemmeligt, men Ole Bang Nielsen, der er direktør for Odense Sport & Event, fortæller, at det svarer til det med Carlsberg.
Ikke kun fodboldfans skal have den fynske øl
Også musikken og dermed til mange koncerter vil det fra dags dato blive Albani, der er at finde i hanerne.
- Der har ikke været nogle sure miner mellem os og Carlsberg, siger han under pressemødet.
Han fortæller, at de prøver på at komme tættere på byen Odense, og det er dette nye sponsorat også en del af.
- I vinter begyndte Carlsberg at snakke om, at de gerne ville forhøre, om vi kunne finde en anden løsning på musikken, siger Ole Bang Nielsen og fortsætter:
- Jeg mener, at det her handler om, hvad for en øl, der serveres der hvor der spilles musik. Og i Odense er det altså sådan, at de fleste spillesteder serverer Albani. Og sådan har det altid været. Det er der ikke noget nyt i. Men på et eller andet tidspunkt kan man godt se sig ud af, at Carlsberg bliver lidt træt af at sponsorere musikken de steder, hvor man serverer Albani-øl.
Carlsbergs informationschef, Kasper Elbjørn, bekræfter over for TV 2/ Fyn, at der ikke er tale om nogle sure miner. Carlsberg har været glade og tilfredse med samarbejdet.
Freddy Larsen fra Albani glæder sig til at kunne sætte Albani-mærket på maven af de fynske spillere igen.
- Vi er rigtig glade for at være tilbage, sige han.
Carlsberg har siddet hårdt på flere af de store sponsorater på Fyn de seneste år. Blandt andet som sponsor for Tinderbox, HCA Festivals og Odense Bulldogs.
Albani derimod har haft håndboldkubben GOG, Heartland og Food Festival inde i folden. Og nu så også OB.