Flere og flere børn ringer efter hjælp på Børnetelefonen hos Børns Vilkår, som torsdag fylder 30 år.
I 2012 modtog Børnetelefonen 7.386 opkald fra børn i Region Syddanmark. I 2016 var tallet 8.716. Dermed tegner syddanske børn sig for lidt mere end en femtedel af samtlige opkald til den telefoniske rådgivning, som modtog 41.627 henvendelser i 2016.
- Stigningen i antallet af samtaler skyldes en kombination af udvidede åbningstider og flere frivillige rådgivere – og at børn i dag i højere grad end før søger hjælp til deres problemer, siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.
I 1990'erne var det især problemer med familien, der udløste henvendelserne. I 00'erne kom mobning, krop og sexualitet på dagsordenen, mens problemer med venskaber, kærlighed, angst og digitale krænkelser har vundet frem de senere år.
Udover at børnene får hjælp med deres problemer, bliver de mange samtaler også brugt i Børns Vilkårs arbejde:
- Samtalerne afspejler de udfordringer, der er i samfundet set fra et børneperspektiv. Børnenes stemmer er derfor fundamentet for Børns Vilkårs politiske arbejde – et aktuelt eksempel er arbejdet for mere børnevenlige skilsmisser, siger Rasmus Kjeldahl.
Fra fastnettelefon til sms og YouTube
Børnetelefonen åbnede på Østerbro i København for 30 år siden med fire fastnettelefoner med drejeskiver doneret af det daværende Ktas - i dag TDC. Dengang var der i gennemsnit fire opkald om dagen.
Tallene herunder viser, at der er sket meget siden da, og i dag benytter Børnetelefonen også chat og sms, har en internetbrevkasse og er snart også på YouTube.
Rådgivningen er for alle børn og unge, men Børns Vilkår ser den som særligt vigtig for udsatte børn med meget få voksne i deres liv.
Fødselsdagen fejres fredag med en reception - med deltagelse af kronprinsesse Mary - og fest for de 450 frivillige rådgivere.