Seneste nyt

Få de seneste nyheder fra og om Fyn lige her.

Oversigt

Bilister er splittet: - 90 er for lidt på en motorvej

På en rasteplads ved Odense er der tirsdag meget delte meninger, om kommunens håb om en hastighedsgrænse på 90 kilometer i timen på E20.

- 90 er for lidt på en motorvej. Det kommer til at blive træls, lyder det blandt andet fra Linda Vest.

Noget Charlotte Davidsen giver hende ret i.

- Specielt på motorvejen synes jeg det virker lidt mærkeligt, at man vil sænke til 90 kilometer i timen. På motorvejen skal man gerne kunne komme hurtigt fra A til B.

Charlotte Davidsen bruger ikke selv motorvejen omkring Odense så tit, men tænker især på dem, der bruger motorvejen hver dag. 

En af dem er John Skov, der er kørende sælger. Han jubler heller ikke over ambitionen om at sænke hastiheden.

- Det bryder jeg mig ikke om. Så tager det længere tid at komme over øen, hvis man skal til Sjælland. Så 110 kilometer i timen, synes jeg er en rimelig fart at køre med, siger sælgeren.

Lars Almand kører op mod 3000 kilometer om måneden, og forventer en lavere hastighed vil forlænge hans arbejdstid betragteligt. 

- Det synes jeg selvfølgelig ikke om, for jeg kører rigtig meget rundt mellem byggepladser.

Han peger på at hastighedsnedsættelsen skal ses i et helhedsbillede, og at den for eksempel vil resultere i større udgifter for firmaer og i sidste ende forbrugerne, når medarbejdere skal bruge længere tid på vejen. 

Ulla Agerskov, der er konsulent, kan dog godt se fornuften i forslaget, der vil bare 13.000 tons CO2.

- Jeg synes egentlig, det er ret uproblematisk, og det er rimeligt. Jeg bor i hovedstadsområdet, og der har vi i forvejen hastighedsbegrænsning på 90 i de bynære områder. Det er det lille bidrag, som billister kan yde til klimaudfordringerne, siger Ulla Agerskov.