Det tidligere gidsel, styrmand Søren Lyngbjørn, er tilfreds med, at den Maritime Havarikommision ikke mener, at der var sjusket med sikkerheden på det kaprede skib Leopard.
- Det var på min vagt, vi blev angrebet. Og kommissionen konkluderer lige som jeg, at vi havde gjort alt, hvad vi kunne for at sikre skibet, siger Søren Lyngbjørn til DR Fyn
Rederiet, operatøren og de skiftende besætninger har i årevis fulgt internationale anbefalinger for, hvordan man sikrer sig mod pirateri, påpeger Havarikommissionen.
Den langsomtgående coaster Leopard blev angrebet i farvandet ud for Adenbugtens udmunding den 12. januar 2011.
Søren Lyngbjørn, der bor på Ærø, var gidsel hos somaliske pirater i to år, tre måneder og 18 dage sammen med kaptajn Eddy Lopéz og deres fire filippinske kolleger.
Det var Søren Lyngbjørns første hyre på et Shipcraft-skib.
Søfolkene blev frigivet den 30. april 2013 mod en løsesum på, hvad der svarer til omkring 39 millioner kroner.
Det har ikke været muligt at træffe en ansvarlig i rederiet Shipcraft for en kommentar. På rederikontoret i Hørsholm oplyses det, at rederidirektør Claus Bech ikke er til stede.
Claus Bech har ikke reageret på Ritzaus henvendelse.