Efter røg i batterirum: Elfærge skal have skiftet talrige batterier - usikkert hvem der betaler

Det bliver en større omgang, når batterier skal udskiftes på elfærgen Ellen, efter en battericelle overophedede i batterirummet. Regningen kan ende ved Ærø Kommune.

Elfærgen Ellen blev den 11. juli ramt af en brand i færgens batterirum. Den har siden været ude af drift, og tilbageholdt af Søfartsstyrelsen, mens den bliver undersøgt og repareret. 

Undersøgelser har vist, at en enkelt celle i et enkelt batteri var årsag til det overophedede batteri, men grundet brandsluknings-systemet der sendte for meget skum ud, skal mange flere batterier tilsyneladende skiftes. 

Færgen indeholder 840 batterier i strenge af 42 sammenkoblede batterier. Batterierne er ikke en lagervare, men produceres til formålet. 

- Der er endnu ikke sat dato på, hvornår færgen er tilbage i drift, ligesom det endnu ikke er klarlagt, hvem der kommer til at betale for de nye batterier, fortæller borgmester på Ærø Kommune, Peter Hansted (S).

Kommunen ejer færgen, og regningen kan altså potentielt ende her, selvom Peter Hansted gerne ser, at det bliver batteriproducentens forsikring, som tager sig af regningen. 

Tidligere har Fyns Amts Avis skrevet, at færgen ikke ville komme tilbage i drift før jul. Men Ærøs borgmester åbner nu for, at det kan ske før.
Tidligere har Fyns Amts Avis skrevet, at færgen ikke ville komme tilbage i drift før jul. Men Ærøs borgmester åbner nu for, at det kan ske før.
Foto: Caroline Siegumfeldt

Af hensyn til en igangværende forhandling kan han dog ikke uddybe det udsagn.

Borgmesteren øjner dog en mulighed for, at færgen kan blive klar til at sejle igen i år. Især hvis den får lov at sejle på reduceret kraft med de batterier, som virker endnu.

Styrelse venter på resultater

Søfartsstyrelsen bekræfter overfor TV 2 Fyn, at man endnu tilbageholder elfærgen Ellen. Styrelsen er nemlig opsatte på, at lære så meget som muligt af ulykken.

- Vi skal indsamle så meget viden som muligt, og forskellige aktører er stadig ved at undersøge hændelsen - herunder Teknologisk Institut og batteriproducenten. Så lige nu afventer vi en rapport fra rederiet, som samler op på de undersøgelser, siger Martin John, synschef ved Søfartsstyrelsen.

Han kan endnu ikke give et bud på en tidshorisont for, hvornår færgen kan stævne ud igen.

Skærmbillede 2023-10-13 114233
Foto: Uddrag af statusrapport til Ærø Kommune

- Det kommer an på hvornår rapporten kommer, som vi jævnligt rykker rederiet for. Jeg er sikker på, at alle gør hvad de kan for at arbejde hurtigt. Når rapporten kommer udestår der nok også nogle reparationer, som skal laves før Ellen kan sejle igen, siger han.

Han bemærker i øvrigt at færgen er den første af sin slags i dansk farvand. Set i det forhold, klarede færgen de knapt fire år frem til ulykken fortrinligt.

Var en frontløber

Da elfærgen Ellen blev sat i drift i 2019, var det den første elfærge i verden, som erstattede en dieselfærge på en regional rute. Den var således syv gange mere kraftfuld end verdens kraftigste elfærge på det tidspunkt.

Andre færgeselskaber har brugt batterier i hybridfærger længere tid. En af dem er Scandlines, som de seneste ti år har haft hybridfærger.

I 2024 modtager selskabet en færge på ren el, som skal sejle mellem Rødby og Puttgarden.

Denne færge får batterier fra producenten Leclanche i Schweiz - samme producent, som lavede batterier til Ellen. Derfor har man hos Scandlines fulgt sagen med Ellen, men føler sig alligevel trygge ved at modtage batterierne fra den schweiziske producent.

Sådan så det ud på dagen, hvor Ellen måtte vende retur til færgelejet, efter røg var kommet op fra batterirummet.
Sådan så det ud på dagen, hvor Ellen måtte vende retur til færgelejet, efter røg var kommet op fra batterirummet.
Foto: Marianne Holst Hyrlov

Færgen får nemlig en nyere generation batterier installeret, med et andet brandslukningssystem end Ellen, oplyser Scandlines.

- Herudover har vi en tæt dialog med batterileverandør, så vi løbende kan afdække alle risici, oplyser Anette Ustrup Svendsen, som er kommunikationschef ved Scandlines.

Stadig fremtiden

Ifølge Poul Norby, som er professor i energiopbevaring ved DTU, er der ingen grund til at frygte, elfærgers indtog i de danske farvande.

- Jeg tror stadig, det er fremtiden. Det vi så med Ellen, var i virkeligheden bare, at alle sikkerhedssystemerne virkede og fik begrænset ulykken.

Han forklarer, at der altid vil være en risiko for brand i batterier, og at sikkerheden nødvendigvis også skal være derefter. Dog er batterier til færger i en liga for sig selv, og sandsynligheden for en brand er dermed meget lille.

- Teknisk kan batterierne sammenlignes med dem, man har i sin smartphone. Men der er meget højere kvalitetskrav til batterier på eksempelvis elfærger. Det der er gået galt med smartphones, der spontant er brudt i brand, er, at det er gået for hurtigt med at producere batterierne, og at man ikke har lavet ordentlig kvalitetskontrol, forklarer Poul Norby.

Flere elfærger på vej

Molslinjen besluttede i 2022 at bestille to elfærger til at sejle mellem Bøjden og Fynshav fra 2024 og mellem Kalundborg og Ballen fra 2025.

Disse færger ligner Ellen i udformning, men vil have plads til tre gange flere passagerer og seks gange så mange biler.

Også færgerne mellem Svendborg og Ærøskøbing ser ud til at blive erstattet af elfærger.
Også færgerne mellem Svendborg og Ærøskøbing ser ud til at blive erstattet af elfærger.
Foto: Arkiv / Alexander Aagaard

Ærø Kommune "barsler" også i øjeblikket med tvillinger, som skal være elfærger, der betjener ruten mellem Svendborg og Ærøskøbing.

Dog er skibene ikke sat i produktion endnu, og dermed er det heller ikke sikkert endnu, hvornår de leveres.

Ærø Kommune har fået tilsagn om 72 millioner kroner fra Trafikstyrelsens grønne færgepulje til de to nye elfærger, som  Ærøs borgmester fortsat mener er den rigtige løsning.

Oversigt

    Oversigt