På papiret er det 150 års diplomatiske relationer mellem Danmark og Japan, der er anledningen til den japanske kronprins Naruhitos besøg på Fyn mandag. Men på Nordfyns Højskole, der er en del af kronprinsens program, har besøget en anden betydning:
En anerkendelse af flere års arbejde med at trække japanske studerende til den nordfynske højskole.
Jeg har læst om Danmark i bøger på mit universitet.
Det fortæller Momoyo Jørgensen, der er leder af højskolens afdeling for japanske korte kurser.
- Vi betragter det som et kæmpestort skulderklap for alt det arbejde, vi har gjort indtil nu i forhold til Japan. Interessen fra landet har været kæmpestor i mange år. Danmark er jo kendt for velfærdsstaten, og der er mange ting, som japanerne inspireres af, siger Momoyo Jørgensen.
Det er det danske sundhedsvæsen og velfærdsteknologi, der lokker elever de 8.591 kilometer, der er mellem Japan og Danmark.
FAKTA: Det oplevede den japanske kronprins på Fyn
Finder højskolen på internettet
Det gør sig også gældende for eleven Kohei Morimoto, der går på højskolens Global Future-linje.
- Jeg er meget interesseret i det det danske social- og sundhedsvæsen. Især for børn og psykisk syge, fortæller Kohei Morimoto.
Det er ikke den danske højskole-ånd, der har fået ham til at tilmelde sig kurset på højskolen. Det har til gengæld Danmarks gode rygte, når det kommer til velfærdsteknologi og sundhedsvæsen.
- Jeg har læst om Danmark i bøger på mit universitet. Så søgte jeg på internettet og fandt frem til Nordfyns Højskole. Her kommer vi på virksomhedsbesøg og ser det danske system, som jeg er meget interesseret i, forklarer Kohei Morimoto.
Når højskolen får besøg af kronprins Naruhito bliver det en af de sidste ting, Kohei Morimoto oplever på Nordfyns Højskole. Hans kursus slutter den 28. juli, hvorefter turen går tilbage til Japan.
Gavner Danmarks brand
Forhåbentlig rejser Kohei Morimoto hjem med så gode oplevelser, at han er med til at sprede budskabet om alle de ting, Danmark er gode til.
Det kan nemlig komme hele landet til gode, vurderer Nikolaj Stagis, der er brandingekspert og administrerende direktør i kommunikationsbureauet Stagis A/S.
- Særligt i Asien og Afrika er der en lang række nationer, der interesserer sig for, hvordan man skaber velfærd. Det er noget, vi er gode til i Danmark, siger Nikolaj Stagis.
- Det er noget af det, højskolerne kan være gode at formidle. Og det vil faktisk gavne hele Danmark, hvis vi i stigende grad bliver kendt for de dagsordener.
I løbet af de seneste fem år har Nordfyns Højskole haft flere internationalt orienterede linjer. I perioden har 50 japanske elever lagt vejen forbi Bogense.