Bustrafikken er elendig på Langeland, især mellem nord og syd, og derfor skal Fynbus, der varetager busdriften på Fyn og Langeland, skiftes ud.
Det mener blandt andre SF og Socialdemokratiet på Langeland.
- Jeg vil fyre Fynbus og lave mit eget selskab, siger Tonni Hansen fra SF.
- Lige præcis. Den er jeg med på, tilføjer Lisa Pihl Jensen (S) med det samme under debatmødet på Ørstedskolen i Rudkøbing.
Gøre ligesom Ærø
Fynbus kører busser i ni af de ti fynske kommuner.
- Vores naboø, Ærø, har muligheden for at køre selv, fortæller Tonni Hansen, der vil trække Langeland ud af samarbejdet i håbet om bedre busdrift på øen.
Jan Ole Jakobsen, der stiller op for Venstre, sidder i bestyrelsen for Fynbus. Han forklarer, hvorfor Ærø ikke er med i Fynbus.
- De er ikke med, for de er ikke brofaste. De har færger, siger Jan Ole Jakobsen.
Håndslag på løsning
Venstre mener som udgangspunkt ikke, at Langeland skal trække sig ud af Fynbus-samarbejdet.
Parterne har dog på debatmødet givet hinanden håndslag på, at de forsøger at finde en løsning.
- Vi skal gøre det bedste, vi kan for vores borgere, forsikrer Jan Ole Jakobsen.
S: Busserne skal være gratis
Socialdemokratiet vil gå skridtet videre og gøre busdriften gratis for alle.
- Vi synes også, at vi skal gøre busdriften gratis på Langeland, fortsætter Lisa Pihl Jensen.
Bo Nissen (K) mener dog ikke, at busserne skal være gratis for alle.
- Ligefrem gratis busser? Det ved jo nu ikke rigtig, men der kan jo være nogle, der havde krav på at få gratis busser, siger Bo Nissen.
Ifølge Socialdemokratiet bruger Langeland hvert år et større millionbeløb på at være med i Fynbus. Det skal laves om.
- Vi har undersøgt, at det koster 2,3 millioner kroner at lave gratis busser på Langeland. Vi betaler over syv millioner til Fynbus. Dem skal vi have hjem, siger Lisa Pihl Jensen.
Venstre tror dog ikke, at regnskabet kommer til at gå så nemt op.
- Du kommer nok til at lave en løsning, der hedder både og, siger Jan Ole Jakobsen.
Du kan se hele debatten om busserne på Langeland herunder: