Der er flere vejlukninger på vej i Odense, men ingen kan sige hvor.
Skibhusvej bliver lukket for gennemkørende biltrafik til foråret.
Det har et flertal i byrådet besluttet onsdag aften. Det betyder, at 8.000 bilister, der kører gennem den sydlige del af Skibhusvej, skal til at finde andre veje eller droppe at køre ind i bydelen.
Det har vækket både glæde og vrede i bydelen, hvor en række erhvervsdrivende demonstrerede mod den omdiskuterede vejlukning.
Det næste testområde
Det er dog ikke slut endnu med vejlukninger i Odense.
Spørgsmålet er, hvor og hvornår det sker i en anden bydel.
- Vi ved ikke endnu, hvor det næste testområde skal være, siger klima- og miljørådmand Tim Vermund (S).
I den politiske aftale Grøn Mobilitetsplan er det besluttet, at der ligesom i Skibhuskvarteret skal oprettes endnu en såkaldt mobilitetszone.
Det vil betyde, at der er et byområde, som lukkes af for gennemkørende trafik. Det vil gøre det mere besværligt for bilister, men til gengæld nemmere for cyklister og fodgængere og mindske CO2-forbruget.
I den politiske aftale fremgår det, at det vil ske i endnu unavngiven bydel.
"Næste gang bliver det mig"
TV 2 Fyn har spurgt Klima- og Miljøforvaltningen i Odense, hvilke bydele det kan dreje sig om. Det er endnu ikke besluttet, lyder det.
TV 2 Fyn har også spurgt flere byrådsmedlemmer, om de ved, hvilke bydele der er i spil. Det er fortsat uvist.
Det er problematisk, at odenseanerne ikke ved, om der skal lukkes veje i deres bydel endnu, når det ellers er politisk vedtaget.
Det mener social- og beskæftigelsesrådmand Christoffer Lilleholt (V), der ikke er en del af forligskredsen bag vejlukningen på Skibhusvej.
- Det er et kæmpe problem, at man gambler med odenseanernes og butikkernes muligheder for at komme frem i livet, siger Christoffer Lilleholt.
- Beboerne i de enkelte områder sidder og tænker: Næste gang bliver det mig. Det gælder både dem, der er bekymret for, om de får deres vej lukket, eller om de overtager trafikken fra de veje, der skal lukkes, forklarer han.
Han ærgrer sig over, at forvaltningen holder det “hemmeligt”.
- Man skal være ærlig over for odenseanerne om, hvilke planer man skal lave, når det drejer sig om, hvordan de skal leve deres liv og drive deres butikker. For børnefamilier er bilen uundgåelig, når man skal rundt, siger Christoffer Lilleholt.
Forligskredsen afgør, hvor næste testområde bliver
Tim Vermund forsikrer dog, at potentielle testområder ikke bliver skjult for odenseanerne.
- Der er ikke noget, vi holder hemmeligt, men vi ved ikke endnu, hvor testområderne skal være. Det taler vi med forligskredsen om, siger Tim Vermund.
Forligskredsen består af Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Moderaterne, mens Konservative, Venstre og Liberal Alliance står uden for.
Grøn Mobilitetsplan blev endeligt vedtaget i byrådet for over et år siden. De to zoner - hvoraf den ene er Skibhuskvarteret - bliver ifølge planen testområder frem til 2027, hvor effekten evalueres. Hvis det bliver en succes, kan zonerne udbredes til flere områder.
Om de borgerlige partier har ret i deres kritik af, at vejlukninger som den i Skibhuskvarteret blot gør, at trafikken flyttes andre steder hen, er noget af det, som vil blive evaluret, fortæller Tim Vermund. Evalueringen af effekterne begynder, så snart Skibhusvej til foråret lukkes.
Lukningen sker, når der etableres en bussluse mellem Sophie Breums Vej og Oliemøllevej.