Det bliver - fortsat - mere besværligt at køre bil i Odense og nemmere at være cyklist, fodgænger eller buspassager.
Odense har fået en ny Grøn Mobilitetsplan. Den gamle, der blev vedtaget af alle partier i byrådet i sommer, smuldrede efter stort drama.
Sent onsdag aften blev Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten, Moderaterne og løsgænger Andreas Møller enige om den nye trafikaftale for Odense. De borgerlige partier er ikke længere med i aftalen.
Trafikplanen vil - ligesom den gamle - få stor betydning for udviklingen af trafikken i Odense. Hastighedsgrænserne på byens veje vil blive sat ned mange steder, veje vil blive lukket eller ensrettet, og det vil generelt blive mere besværligt at køre i bil i byen.
Herunder kan du få overblikket over, hvad den nye aftale indeholder, og hvordan den adskiller sig fra gamle trafikplan.
Det betyder Odenses nye trafikplan for dig
01
Færre hastighedsnedsættelser
02
Hvad med Fynske Motorvej?
03
Nye busgader og bussluser
04
Flere klimavenlige områder og Gent-modellen
05
Mere fokus på elbiler og parkering
06
Samkørsel og delebiler
Odense Byråd vil samlet set reducere med 100.000 ton CO2 i 2030.
Der er ikke nogen planer i den nye aftale om, at der skal etableres nulemissionszoner i Odense. I sådan nogle zoner vil det ikke være tilladt for benzin- og dieselbiler at køre ind i.
Hele byrådet var 9. juni enige om den første aftale, men allerede få dage efter vaklede fundamentet.