Odeon-koncerter kan koste kommunen 15 mio. kroner

Store koncertnavne bliver i disse dage afsløret til Odenses nye musik- og teaterhus. Men hvis koncerterne giver underskud, hænger skatteborgerne på en del af regningen.

 

Det er som at træde ind i en kæmpe myretue.

En hær af håndværkere med hjelme og sikkerhedssko er i konstant bevægelse i Odeons Store Sal. Og hvor man end vender blikket hen, fyger det med gnister fra skærebrændere og med kommandoer og ordrer gennem luften.

- Vi arbejder dag og nat på at fylde den sal så meget som vi overhovedet kan, siger Sara Ekknud.

Sara Ekknud er kulturchef i Odeon, ansat hos forpagteren H.C. Andersen Kongrescenter A/S.
Sara Ekknud er kulturchef i Odeon, ansat hos forpagteren H.C. Andersen Kongrescenter A/S.
Foto: Reza Sahraei

 Hun er Odeons kulturchef, og hun taler ikke om håndværkere, men om publikummer. Salen kan rumme 1740 siddende gæster eller 3000 stående, og det er hendes job at få så mange sæder besat som overhovedet muligt, når Odeon åbner 1. marts næste år.

I de første uger efter åbningen er der allerede mange kendte navne på plakaten: Burhan G., Mads Langer og Elvis Costello.

- Så der er virkelig noget for alle, siger Sara Ekknud.

Lurende underskud

quote Jeg havde hellere set, at pengene var blevet brugt på vores børn, folkeskoler og daginstitutioner

Jane Jegind, By- og Kulturrådmand, Venstre

Men hvis fynboerne ikke køber billetter nok, kan kulturarrangementerne give underskud. Og så hænger kommunen på en stor del af regningen. Den model er byens By- og Kulturrådmand ikke begejstret for. Jane Jegind og Venstre har fra starten været imod Odeon-byggeriet. Alligevel stemte partiet for aftalen, da selve driften af Odeon skulle godkendes i Økonomiudvalget.

- Det er det muliges kunst, som flertallet har arbejdet sig frem til. Jeg havde hellere set, at pengene var blevet brugt på vores børn, folkeskoler og daginstitutioner, hvor der mangler et løft, siger Jane Jegind.

 

Forpagtning

Kommunen ejer en del af Odeon, blandt andet den store sal, men driften er forpagtet væk til det private firma H.C. Andersen Kongres Center A/S.
Det er altså dem, og ikke kommunen, der skal drive forretningen Odeon.

Risikodeling

TV 2/FYN har fået aktindsigt i operatøraftalen, og der fremgår det blandt andet, at hvis forpagterens  kulturarrangementer i huset giver underskud, skal Odense Kommune dække 2/3 af det. Garantien løber i seks år, og i den periode kan kommunen samlet set skulle dække et underskud på op til 15 mio. kr.

 

Risikodeling

Kommunen har også udsigt til at få del i overskuddet, hvis det skulle gå rigtig godt.
Hvis H.C. Andersen Kongrescenter får mere end 1 mio. kr. i overskud på driften af Odeon, får kommunen 15% af det overstigende beløb.
Men ifølge H.C. Andersen Kongrescenters eget 10-årsbudget, kommer det ikke til at ske - i nogen af årene.
Tværtimod budgetterer de med at gøre brug af underskudsgarantien i hvert af de år, hvor den er til rådighed. Det fremgår af det bud, firmaet gav på opgaven som operatør af Odeon.

Borgmesteren bakker op

Borgmester Anker Boye står helhjertet bag operatøraftalen, hvor kommunen kan risikere at lægge 15 mio. kr. i underskudsgaranti.

- Vi holder hånden under dem lidt mere i starten og så ebber det ud over seks år. Derefter er det slut, og så skal det drives fuldstændig kommercielt. De er så også forpligtet til at skabe 250 kulturaktiviteter i det her hus om året. Lige midt i Danmark. Det bliver et kæmpe aktiv for os. Så er det op til dem at tjene penge i sidste ende, men vi hjælper til i starten. Og hvis der kommer et overskud, så får vi også del i det, siger han til TV 2/FYN.

Anker Boye går helhjertet ind for økonomien i Odeon-aftalen.
Anker Boye går helhjertet ind for økonomien i Odeon-aftalen.
Foto: Morten Albek

 

Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring, Aalborg Universitet
Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring, Aalborg Universitet
Foto: Søren Bidstrup/Scanpix

 Vi har vist aftalen til Per Nikolaj Bukh, der er professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet. Han er imponeret over aftalens sindrige risikodelingsmodel.

- Det er en forholdsvis avanceret partnerskabsaftale, hvor man væver sig ind i hinanden og dermed bærer både risikoen og upsiden, hvis det går godt. Og man er også nødt til at arbejde sammen, hvis man skal få det til at fungere. Det er i virkeligheden en meget moderne kontrakt indenfor offentlig-privat samarbejde. Man vil gerne betale for, at noget bliver en succes. Ikke bare at det bliver gennemført, siger han.

 

 Kulturchef Sara Ekknud balancerer forsigtigt mellem byggematerialerne på vej ud af salen. Hun er på vej tilbage til skrivebordet for at booke flere navne til Odeon.

 

- Det er borgernes penge, hvis kommunen skal ind og dække underskud. Så vi tænker os om. Vi prøver at lave de kulturarrangementer, som vi tror, fynboerne har lyst til at deltage i. Så det kan køre rundt på den måde.

Odense Kommunes underskudsgaranti dækker kun de arrangementer, som H.C. Andersen Kongrescenter selv arrangerer i Odeon. Derudover kan der være andre koncerter, hvor en arrangør blot har lejet sig ind i salen. Det er for eksempel, når man kan se showet City Singler, og når Den Russiske Nationalballet opfører Svanesøen. Der gælder garantien ikke.

 

Odeon-byggeriet er i fuld gang.
Odeon-byggeriet er i fuld gang.
Foto: Reza Sahraei

 Odense Kommune er bare en af ejerne i bygningen. Boligforeningen Kristiansdal har allerede taget ungdomsboligerne på nordsiden af bygningen i brug. Statens Scenekunstskole og Syddansk Musikkonservatorium flytter ind med deres uddannelser. Desuden lejer Odense Teater en del af bygningen af bygherren KPC, blandt andet med en scene, der skal erstatte den nuværende scene på Sukkerkogeriet. 

Byggeriet af Odeons kommunale del står færdig 15. januar 2017. 

Oversigt

    Oversigt