Opdateret med kommentar fra Brian Dybro (SF).
En regnefejl i Odense Kommune udskyder arbejdet med letbanens etape 2 i minimum to år. Udvidelsen af letbanen er endnu ikke politisk vedtaget. Dog har byrådet allerede sidste år lagt penge til side til arbejdet.
Hidtil har borgmesterforvaltningen meldt ud, at letbanens anden etape kunne stå klar i 2025, hvis staten medfinansierer og i 2027, hvis staten ikke vil være med.
Men nu har Bystrategisk Stab i Odense Kommune opdaget en fejl i beregningerne, og de nye beregninger viser, at letbanens anden etape tidligst kan være klar i 2028 og først i 2031, hvis staten ikke yder tilskud.
By- og Kulturrådmand Jane Jegind (V) mener, at regnefejlen bør udskyde arbejdet med etape 2. Hun har sammen med sit parti længe ment, at det vil være forfejlet at gå igang med udvidelsen i 2020.
- Vi har sagt, at det nærmere er på den anden side af 2030, om overhovedet, vi skal kigge på letbanens etape 2, siger hun.
Ærgerlig SF'er
Rådmanden mener, at fokus skal holdes på den oprindelige etape 1, indtil erfaringer kan bruges til en eventuelt anden etape.
- Det giver god mening, at den strækning, vi har besluttet og sat penge af til, bliver gjort færdig, sådan at vi kan få taget den i brug og gjort os nogle erfaringer med den.
I stedet for flere arbejder i byen vil rådmanden lade odenseanerne få et pusterum, inden etableringen af endnu en letbanestrækning sættes i gang.
En af letbanens tilhængere er byens 1. viceborgmester, Brian Dybro (SF). Han er ærgerlig over, at regnefejlen udskyder arbejdet med flere letbanetstrækninger. Han mener dog langt fra, at etape 2 bør sættes helt i bero.
- Når det er sagt, synes jeg faktisk heller ikke, at det er værre. Vi har sagt, at vi ønsker en etape 2, og derfor er vi begyndt at spare op. Jeg synes sådan set ikke, at den her regnefejl gør den store forskel, for det betyder bare, at hvis vi vil det her, og det håber jeg faktisk, vi når frem til, at vi gerne vil, jamen, så går der bare nogle år længere, fortæller han til TV 2/FYN.
Brian Dybro frygter ikke, at den teknologiske udvikling vil nå at trumfe letbanen, inden den står klar. Måske i 2028.
- Der er nogen, der siger, at lige om lidt kører vi alle sammen i selvkørende biler. Men det løser ikke trængselsproblemerne, og det er jo altså også sådan, at man stadig skal købe sin bil, selvom den er selvkørende, og der er tusindevis af mennesker, der dagligt er afhængig af den kollektive trafik, fordi de enten ikke har eller vil have en bil, siger Brian Dybro.