Væltede træer, nedrevne køreledninger og et hustag på skinnerne volder tirsdag aften fortsat store problemer for Banedanmark, som kæmper for at åbne strækninger i Nordsjælland, mod Svendborg og den tyske grænse.
Det oplyser Søren Boysen, teknisk direktør i Banedanmark, godt 24 timer efter, at den kraftige efterårsstorm gik i land i det vestlige Danmark og rasede østover landet.
- Vi arbejder os frem meter for meter de steder, hvor der ligger træer. Det er vanskeligt at give en prognose for, hvornår alt er tilbage til det normale, men det vil vi være i stand til i løbet af onsdagen, siger Søren Boysen til Ritzau.
- Men de store pendlerstrækninger på Sjælland til Ringsted og Kalundborg fra København er frigivet, lyder det.
I lang tid kørte der slet ikke tog på Sjælland, Fyn og syd for Aarhus i Jylland. Men tirsdag kom der igen tog på tværs af landsdelene.
- Der er strøm på fra København til Odense, og der kører tog videre fra Odense, men det er dieseltog, fortæller den tekniske direktør.
I det trafikale knudepunkt Middelfart er der væltede træer i kørestrømsanlægget, og i det sydlige Jylland ved Tinglev er der stadig problemer med træer, som skal fjernes, før Banedanmark kan undersøge køreledningerne.
- Fra Ribe og mod Tønder mangler vi også fortsat at rydde træer, siger Søren Boysen.
På S-banen i hovedstadsområdet mangler Banedanmark en del arbejde ved Lyngby Station, hvor der er blæst et tag fra en nabobygning ud på skinnerne, og der er knækket en kørestrømsmast.
- Vi har folk ude, som arbejder resten af dagen og natten, så S-tog-trafikken er klar til væsentligt flere i morgen end i dag, siger den tekniske direktør.
DSB melder om forsinkelser ugen ud.