Brug for kreativ læring i skolen: - Ellers bliver det en pølsefabrik

Skoleelever styrkes fagligt, når de lærer gennem kreative processer. Det viser ny rapport. Nu sætter en konference i Odense kreativ læring på skoleskemaet.

I et mødelokale på Kulturmaskinen er tre unge skuespillere i gang med at opføre et stykke på en scene. Det handler om en konflikt mellem tre studerende, der er uenige om, hvordan de skal gribe en opgave an.

- Gider I godt tage det seriøst? råber en af skuespillerne.

- Slap dog af, svarer en anden.

quote Worst case er, at vi udvikler børn, der ikke er engagerede, som keder sig og som ikke kan tænke selv

Tatiana Chemi, lektor ved Aalborg Universitet

Foran dem sidder en skoleklasse og en håndfuld lærere. Stykket om opgaven er baseret på elevernes egne oplevelser med konfrontationer og konflikthåndtering.

Eleverne følger opmærksomt med i de tre skuespilleres stykke, der snart tager nye drejninger, går nye veje, løser sig og binder sig sammen igen. Lige så opmærksomme er lærerne i lokalet. Faktisk er det dem, det hele handler om.

Kreative processer styrker læring

Vi befinder os til en workshop for skolelærere. Den er et led i en national konference, der handler om brugen af æstetiske læringsprocesser i partnerskaber mellem skoler, kulturinstitutioner og kunstnere.

Lyder det kedeligt? Måske på papiret, men efter elevernes opmærksomme udtryk at dømme, fungerer teorien godt i praksis.

I virkeligheden er det lille teaterstykke et eksempel på at bruge improvisationsteater som led i undervisningen. Workshoppen handler om æstetisk læring gennem kropsliggørelse af indtryk, erfaringer og nye erkendelser.

- Hvornår har I sidst været uvenner med nogen? spørger en af skuespillerne rettet mod eleverne.

- Da min fodboldtræner råbte af mig, svarer én.

- Da min mor blandede sig i mine opgaver, svarer en anden.

Stykket går nye veje, og eleverne ser for sig, hvordan konflikterne håndteres og udredes.

Kunst giver omtanke

- Tør vi ikke at satse på kreativ læring, går uddannelsessystemet den gale vej. Vi ender med en pølsefabrik, der producerer mennesker, der ikke tænker, fortæller Tatiana Chemi. Hun er lektor i pædagogisk og organisatorisk innovation ved Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet.

- Worst case er, at vi udvikler børn, der ikke er engagerede, som keder sig, og som ikke kan tænke selv, advarer Tatiana Chemi.

Hun har netop offentliggjort en rapport om partnerskaber mellem kulturinstitutioner, kunstnere og skoler. Rapportens resultater taler deres tydelige sprog.

- Eleverne lærer at samarbejde. De lærer nye sider af sig selv at kende. Nogle har måske svært ved at regne, men det betyder ikke, at de ikke kan være gode til at samarbejde, forklarer Tatiana Chemi og tilføjer:

- Det burde være udgangspunktet for fremtidens skole. Så jeg håber, at lærerne går hjem fra konferencen i dag med ny viden og en lyst til at undersøge mulighederne i partnerskaber.

FAKTA FRA RAPPORTEN: DÉT LÆRTE BØRNENE

Det er værd at satse på

En af de skolelærere, der deltager på konferencen, er Marianne Poulsen fra Bogense Skole.

- Jeg regnede med at få en masse gode idéer med hjem og finde svar på, hvad vi skal gøre på skolen for at blive endnu mere kreative, fortæller hun.

Efter at have deltaget i en af dagens workshops føler hun sig overbevist om, at der er grund til at satse på den kreative læring.

- Jeg har fået nogle idéer til, hvad vi kan gå videre med, og hørt om forskellige projekter. Og jeg har fået lyst til at gå hen og sige: Det kræver en indsats, men det er det værd, siger Marianne Poulsen og tilføjer:

- Forskningen viser jo, at man faktisk lærer mere, når man også har det sjovt.

Allerede nu er der planer om flere kultursamarbejder, hvor kulturinstitutioner, skoler og kunstnere arbejder sammen om at skabe læring i folkeskolen. I næste runde får 81 fynske skoleklasser glæde af projektet.

Se indslaget, der blev sendt på TV 2/FYN mandag den 12. juni:

Konference om kreativ læring i folkeskolen

Oversigt

    Oversigt