Munkebo-værftet Fayard har nemlig vundet opgaven hos Scandlines, skriver DR Fyn.
Det tyske værft, der stod for at bygge skibene, gik konkurs undervejs.
Derfor har Scandlines ledt efter et nyt værft, der kunne varetage færdigbygningen.
Efter at have været i kontakt med et tysk værft, faldt valget til sidst på Fayard.
- Det betyder, at vi har en meget sikker beskæftigelse det næste år frem, siger Fayard-direktør Thomas Andersen til DR Fyn.
Arbejdet med at gøre færgerne færdige kommer formentlig også til at give ekstra arbejdspladser i området omkring Munkebo, der har været hårdt ramt efter lukningen af Lindø.
- Vi kan bibeholde de arbejdspladser, vi har nu, og vi skal sikkert også have flere ansatte i bestemte faggrupper, siger Thomas Andersen.
Der kommer dog til at gå nogle måneder, før der bliver brug for ekstra arbejdskraft.
De to nye færger skal erstatte M/F Kronprins Frederik og M/F Prins Joachim på ruten Gedser-Rostock.
Udover at de skal bygges færdige, skal de også ombygges, fordi de i første omgang er bygget forkert og derfor ikke kan klare den last, som Scandlines har brug for.
Når de to nye færger står færdige, kan de hver især have 1.300 passagerer og 480 biler eller 96 lastbiler ombord.
Samtidig bliver de ifølge Scandlines udstyret med et nyt system, der
reducerer svovl og andre udledningsgasser med mindst 90 procent.
De nuværende færger på ruten Gedser-Rostock kan have 977 passagerer og 210 biler eller 42 lastbiler med.