Borgere i byer som Skælskør, Åbybro og Faaborg har brug for bedre bustrafik, hvis de skal få glæde af de kommende investeringer i tognettet.
Det vil også gøre de kommende års milliardinvestering i flere og hurtigere tog mere rentabel, fordi kundegrundlaget bliver større.
Sådan lyder meldingen fra Danske Regioner, der på deres generalforsamling torsdag diskuterer, hvad der bør gøres, inden regeringens planlagte investeringer i den såkaldte timemodel bliver til virkelighed. Det skriver Politiken.
Målet er, at det i fremtiden kun skal tage en time at køre mellem de største danske byer, og pengene kommer fra regeringens særlige togfond.
- Tanken om at lave en timemodel er utrolig god. Vi skal have CO2-udslippet bragt ned, og det kan kun lade sig gøre, hvis folk får et alternativ til bilen.
- Og det kan vi kun, hvis man kan komme hen til togene. Det kræver busser, siger næstformand i Danske Regioner Carl Holst (V), der også er formand for Region Syddanmark, til Politiken.
Der er 17 danske byer med over 5000 indbyggere, som har mere end 12 kilometer til den nærmeste jernbanestation.
Danske Regioner vurderer, at der er behov for investeringer på op mod 400 millioner kroner om året for at udnytte effekterne af timemodellen bedst.
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har allerede været i dialog med de regionale busselskaber om sagen og er åben for at finde penge til bedre bustrafik.
- De har ret. Det er jo logik, at vi skal sørge for, at man kan komme hen til stationen. Mange af os bor ikke lige ved siden af en station, så en generel opprioritering vil vi lægge os på sinde, siger Henrik Dam Kristensen.
Trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet giver parterne ret i, at der er behov for investeringer i busdriften i forbindelse med timemodellen.
- Man kan ikke forestille sig, at det ikke vil kræve ekstra investeringer. Man skal være forberedt på at lave ændringerne, men man burde kunne nå det på et års tid, siger han med henvisning til, at det går væsentlig hurtigere at udvikle busdriften end tognettet.