Det kræver en grundig undersøgelse, at sygemeldinger fra folkeskolelærere tilsyneladende oftere tikker ind, efter de nye arbejdstidsregler og folkeskolereformen er trådt i kraft efter sommerferien.
Det mener Alex Ahrendtsen, undervisningsordfører for Dansk Folkeparti, som kalder det stigende sygefravær for "dybt bekymrende".
- Vi bliver nødt til at have en systematisk evaluering af folkeskolereformen. Evalueringen skal fortælle os, hvad problemets kerne er. Hvis det viser sig, at det er arbejdstidsreglerne, der især er et problem, så skal vi handle derefter.
- Hvis det viser sig, at folkeskolereformen har store ledelsesmæssige udfordringer, så skal der tages hånd om det, siger han.
Hvordan der konkret kan handles, kan Alex Ahrendtsen ikke svare på endnu. Han vil ikke forholde sig til, om Dansk Folkeparti vil være parat til at foreslå ændringer i folkeskolereformen, som blev vedtaget i 2013 af regeringen, Venstre, De Konservative og Dansk Folkeparti.
- Det er for tidligt at sige noget om det. Vi bliver nødt til at have evalueringen først. Det, der er vigtigt nu, er, at der er ledelsesmæssigt fokus på sygefraværet på de enkelte skoler og ude i kommunerne, siger ordføreren.
Alex Ahrendtsen vil blandt andet have svar på, om der er forskel på sygefraværet i de kommuner, der har lavet lokale aftaler med lærerne om deres arbejdstid, og så de kommuner, der kræver fuld tilstedeværelse på skolen i arbejdstiden.
- Her og nu vil jeg opfordre til, at kommunerne indleder et samarbejde med lærerne og taler sig frem til en lokalaftale, så lærerne bliver hørt og føler sig hørt. Vi har brug for engagerede lærere, der går ind i klasseværelserne med et smil. Ellers går det ud over børnene, siger han.
Ifølge tv2.dk melder flere og flere lærere i København, Odense og Aarhus sig syge, efter at folkeskolereformen er trådt i kraft.
I København er sygefraværet steget med cirka 31 procent, mens det i Odense er steget med omkring 40 procent. For Aarhus er tallet omkring 26 procent.
Ifølge Alex Ahrendtsen er der ingen lokalaftale med lærerne i Odense, mens der er indgået lokalaftaler i København og Aarhus.
- Lokalaftaler kan nok ikke forklare det hele. Vi bliver også nødt til at se på, om problemerne skyldes dårlig ledelse, og hvordan de enkelte skoler og kommuner griber det an, siger han.