Tager du bilen på arbejde og flyver på ferie? Test dit eget CO2-aftryk

Vi transporterer os hele tiden - til hverdag og på ferie. Med et simpelt transport-klimabudget kan man holde sig på den grønne gren. Udregn dit eget transport-budget her i artiklen.

BANNER_WEB_Fyn skifter gear

Lad være med at bruge flere penge, end du tjener.

Den simple læresætning er omdrejningspunktet i det populære tv-program Luksusfælden, hvor to eksperter hjælper skiftende personer med at få bragt orden i deres blodrøde privatøkonomi.

Læresætningen gælder dog ikke kun økonomi. Den kan også bruges i klimasammenhæng.

I årtier er der udledt flere drivhusgasser i atmosfæren, end der er råd til i klimabudgettet, og her spiller vores transport en afgørende rolle.

Ifølge tænketanken Concito udleder hver dansker cirka tre ton CO2e om året fra vores transport. Men for at få klimabudgettet til at passe, bør udledningen være faldet til det halve senest i 2030, anbefaler tænketanken.

- Jeg vil ikke sige, hvad folk skal gøre, men det er realistisk at halvere, hvis man har noget at halvere af. Hvis man eksempelvis kører 15.000-20.000 kilometer om året i en benzinbil, vil det faktisk også være en god forretning at skifte til en elbil, siger Søren Have, programchef for fremtidens mobilitet ved Concito.

- Og man kan spørge sig selv, om man skal tage på ferie med fly, eller om man måske kan køre på ferie i elbilen. Alle kan ikke halvere, men det er absolut realistisk og opnåeligt for mange.

Det store regnestykke

Men er det realistisk at holde sin transportudledning omkring 1,5 ton CO2e i 2030, når man medregner både hverdagstransport og ferietransport?

Det kan du selv prøve med denne transport-regnemaskine, som TV2 Fyn og Fyens Stiftstidende har udviklet på baggrund af tal og beregninger fra Concito.

Den gennemsnitlige pendlingsafstand mellem hjem og arbejdsplads er 21 kilometer. Hvis man i sine arbejdsuger dagligt kører den tur i en benzinbil, giver det en udledning på 1,39 ton CO2e om året. Og så er budgettet næsten brugt.

Hvis turen foretages i elbil eller på cykel - eller hvis turen er kortere - er der selvsagt mere plads i budgettet. For eksempel til at køre på ferie.

En tur til Gardasøen i Italien med fire personer i benzinbilen vil udlede cirka 0,1 ton CO2e per person, mens en flyrejse til Kreta i Grækenland løber op i 0,6 ton per person.

Tag gerne selv initiativ

Ifølge Søren Have fra Concito bør vi både hver især og som samfund ændre vaner og strukturer.

- Det er i høj grad de strukturelle rammer, der former, hvad vi gør som individer. Hvis det er nemt at køre i sin bil og parkere den, er det nok det, man gør. Men hvis man laver en firesporet vej om til en tosporet vej med plads til busbaner eller bredere cykelstier, så ændrer man noget strukturelt, så det er nemmere at lave en individuel ændring, siger han og tilføjer:

- I Concito taler vi for at ændre de strukturelle rammer, men det er også meget positivt, når borgerne selv tager initiativ. Det betrygger politikerne i, at de kan begynde at ændre de strukturelle rammer.

Fyn skifter gear

Oversigt

    Oversigt