Før finanskrisen var der et januarudsalg og et sommerudsalg. Og julegaverne købte man selvfølgelig til fuld pris. Og det kunne man så vælge at blive irriteret over eller man kunne gøre som de snedige og bytte dem i januar og få dobbelt så meget for pengene.
Men i dag lokker flere og flere butikker med tilbud og udsalg året rundt. Og især her i december kan man få flere julegaver til nedsat pris.
- Det er en kamp om forbrugskronerne. Det er et spørgsmål om at komme først. De varer, der bliver solgt i dag, bliver ikke solgt hos konkurrenterne. Derfor er der ræs om at være først ude med de gode tilbud til forbrugerne, fortæller detailhandelseksperten Bruno Christensen.
Bruno Christensen fortæller, at tidligere var der inden for fx modebranchen en forårssæson og en efterårssæson, og derfor havde butikkerne et overskudslager, de skulle af med. Det har de ikke i dag, hvor der kommer nye varer i butikkerne hver uge.
Men betyder det ikke, at man mister indtægt, når man er nødt til at komme med tilbud på et tidspunkt, hvor folk alligevel køber julegaver?
- Jo, det er jo et spørgsmål om gynger og karusseller. Det handler jo om for butikkerne at få kunderne ind i butikken med håbet om, at de kan sælge andre varer end dem de tilfældigvis har på tilbud den uge.