I sidste uge forklarede borgmester Bjarne Nielsen (V), at han aldrig har optrådt som kommunaldirektør, men TV 2/FYN er kommet i besiddelse af et internt referat fra den 10. august 2016, hvor borgmesteren holder ledermøde med flere ledere i direktionen om de problemer, kommunen havde på asylområdet, og her står Bjarne Nielsen opført som både borgmester og konstitueret kommunaldirektør.
Og den dobbeltrolle, Bjarne Nielsen angiveligt har haft over en periode på 12 måneder, møder kritik flere steder fra. Medlem af Langelands kommunalbestyrelse Kim Welcher (O) mener, at det i bedste fald får kommunalbestyrelsen til at fremstå rodet.
- I bedste fald er der tale om noget sjusk. I værste fald er det på kant med loven, og det synes jeg er meget uheldigt. Men det må jurister udefra vurdere, ikke et medlem af kommunalbestyrelsen, siger Kim Welcher.
- I bedste fald er der tale om noget sjusk. I værste fald er det på kant med loven, og det synes jeg er meget uheldigt. Men det må jurister udefra vurdere, ikke et medlem af kommunalbestyrelsen.
Dobbeltrolle på kant med loven
Lektor i kommunalret ved Aalborg Universitet Sten Bønsing mener, at det interne referat tyder på, at kommunens egne folk har haft den opfattelse, at Bjarne Nielsen har fungeret som kommunaldirektør.
- Det er selvfølgelig ikke afgørende i sig selv, hvad et internt referat omtaler, og som handler om noget andet, men det er jo et væsentligt indicium for at opfattelsen internt er, at han fungerer som kommunaldirektør, siger Sten Bønsing.
Ifølge Sten Bønsing er der et forbud mod, at politikere sidder og administrerer sagerne sammen med forvaltningen. Politikerne skal kun træffe de politiske beslutninger.
Selvom Langeland Kommune havde afskediget daværende kommunaldirektør Jørgen Christiansen, så kan man ikke både fungere som kommunaldirektør og borgmester. Kommunen kunne i stedet have ansat fagdirektører til at varetage kommunaldirektørens opgaver, siger Sten Bønsing.
- Det er jo en overtrædelse kommunestyrelsesloven. Det er selvfølgelig svært at gradbøje, hvor alvorligt det er. Det kommer også an på hvilken type sager, han har beskæftiget sig med, så alvoren vil kræve en lidt grundigere gennemgang af, hvilke sager han (Bjarne Nielsen, red.) har håndteret og hvordan, siger Sten Bønsing.
Ikke noget problem
Hverken borgmesteren selv eller juridisk rådgiver Kurt Habekost mener, at man har handlet på kanten at kommunestyrelsesloven og sammenblandet rollen som borgmester og kommunaldirektør.
Fyns Amts Avis spurgte lørdag dem begge om Bjarne Nielsens rolle i forvaltningens øverste ledelse.
Avisen stiller blandt andet Kurt Habekost dette spørgsmål:
Der gik et år, før I ansatte en ny. (kommunaldirektør, red.) Bjarne Nielsen går vel ind og tager nogle af de opgaver, som den tidligere kommunaldirektør havde?
- Ja, det er klart. Det gør han jo. Og det kan han. Med styrelsesloven i hånden, så er der ikke noget problem i det, sagde Kurt Habekost lørdag til Fyns Amts Avis.
Bjarne Nielsen blev spurgt:
Hvorfor er de opgaver, du har overtaget, ikke det samme som at være kommunaldirektør?
- Du kan kalde det, hvad du vil. Der var ikke andre end borgmesteren til at tage de opgaver. Men Jani Hansen (økonomi- og stabschef, red.) tog de fleste af opgaverne. De opgaver, jeg har taget, er dem jeg må ifølge styrelsesloven. Og jeg var ikke ansat som kommunaldirektør, sagde Bjarne Nielsen til Fyns Amts Avis.
Burde vide bedre
Sten Bønsing mener, at Langelands Kommune kunne have undgået forvirringen omkring Bjarne Nielsens rolle. For ifølge ham er reglerne for en politikers ageren i forvaltningsmæssige opgaver meget klare.
- Det her, det er grundviden inden for juraen, der har med kommunerns styrelser at gøre, så det vil en jurist i en kommune vide, siger Sten Bønsing.
Det har søndag ikke været muligt at få en kommentaer fra Langelands borgmester Bjarne Nielsen.