Med høj hastighed ramte en lastbil natten til tirsdag en ledsagebil til en langsomtkørende særtransport på Storebæltsbroen.
Ledsagebilen blev skubbet ind i særtransporten foran.
- Det er katastrofalt at vi skal stå her og snakke om det samme igen, og det er intet sket fra Storebæltforbindelsens side overhovedet, siger talsmand for Danske Ledsagebiler Erik Lassen.
Det er fjerde gang på få år, hvor nærmest identiske ulykker med særtransporter er sket på Storebæltsbroen. To gange med dødelig udgang.
På chaufførens arbejdsplads, vognmandsfirmaet Torben Rafn A/S i Sommersted i Sønderjylland har dagen været tung.
- Virksomheden går lidt i chok, fordi vi kender ham jo allesammen, og vi tænker: åh, det kan bare ikke ske, siger administrerende direktør Torben Grodt Petersen.
Chaufføren bleve alvorlig kvæstet, men efter operationer på Rigshospitalet meldes han uden for livsfare.
Lav hastighed er årsagen til ulykkerne
Ulykkerne opstår, fordi de meget tunge særtransporter kun må køre over broen med 10 kilometer i timen.
På trods af mange blink og reflekser på ledsagebilerne, overser trafikken bagfra særtransporten og når ikke at bremse.
Brancheorganisationen Danske Ledsagebiler har i årevis efterlyst mere sikkerhed på broen, og den har tre bud på en løsning.
- Broen kunne lukkes i det øjeblik vi kører over, vi kunne få politiet til at eskortere os, og vi kunne have en buffervogn til at køre bagved. Alt det kunne være med til at højne sikkerheden. Både for vores medtrafikanter og for os selv, siger Erik Lassen.
Sund & Bælt har buffervogne til deres egne folk, når de udfører arbejde på Storebæltsbroen, men de afviser at bruge dem til chaufførerne på ledsagebilerne.
Det forarger Erik Lassen, der kalder afvisningen for meget arrogant.
TV 2/FYN har bedt Sund & Bælt om at fortælle, hvad man vil gøre for øge sikkerheden for de ledsagebiler, der kryber overbroen om natten.
Men i en mail til TV 2/FYN afviser Sund & Bælt at lade sig interviewe om sagen.
- Vi betaler jo i dyre domme for at komme over Storebælt med de her spacialtransporter, og hvad kunne der ske ved eventuelt at skulle give et par tusind kroner ekstra for at få en sikkerhedsbil bagved os. Det er sgu da immervæk liv, det drejer sig om, siger Erik Lassen.