Ekstraordinært mange nærveds-ulykker på letbanen: Det siger lokalpolitikerne om sagen
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
De mange nærveds-ulykker skal tages alvorligt, lyder meldingen fra tre lokalpolitikere. Men odenseanerne skal i højere grad lære at vænne sig til den i dagligdagen.
Næsten 1.000 gange har Odense Letbane været tæt på at støde sammen med andre trafikanter.
Det viser en registrering fra trafikselskabet Keolis, der står bag driften af letbanen, siden oktober sidste år.
Det drejer sig om nærvedshændelser, hvor et letbane har været tæt på at støde sammen med gående, cyklister eller biler.
Odenseanere uopmærksomme på letbanen:
- Det var 15 sekunder fra mig, så det var tæt på
Inden letbanen i Odense for alvor er kommet i drift, har den mange gange været tæt på sammenstød med gående, cyklister og biler. Ifølge odenseanerne selv, skyldes det uopmærksomhed i trafikken.
Næsten 1.000 nærvedhændelser.
Så mange gange har trafikselskabet Keolis registreret, at letbanetog i Odense har været tæt på sammenstød med gående, cyklister eller biler siden oktober.
Det er noget, der kommer bag på flere odenseanere.
- Jeg synes, det er et sindssygt højt tal, og jeg synes, at det er lidt foruroligende, at tallet ikke er mindre end i Aarhus, siger Sofie Valdis.
Thomas Brændstrup, der er letbanedirektør i Keolis, fortæller da også til DR P4 Fyn, at antallet af hændelser i Odense er ekstraordinært højt.
- Det er markant højere, end vi har set både i Aarhus og andre sammenlignelige Keolis-netværk rundt om i verden, siger han.
Samme problem i Belgien
Direktøren mener, at de mange nærvedhændelser måske kan skyldes, at folk ikke har været opmærksomme på, at letbanen er startet op og kører i fuld drift. Det er han ikke ene om at tro.
- Hvis du kigger dig omkring, så kan du også se, at folk kigger på alt muligt andet end trafikken, så det er ikke så underligt, at folk ikke er opmærksomme, siger Helle Hjorth, der bor i Odense.
- Og vi skal nok også lige lære det, men det er jo noget med at holde øje med, hvad der foregår. Det skal man jo altid, fortsætter hun.
Én af dem, der har været tæt på et støde sammen med letbanen i Odense, er Sofie Valdis. Hun fortæller, at hun var på vej ud i et lyskryds, hvor man tidligere kunne vente ved skinnerne inden man krydsede vejen. Her blev hun pludselig overrasket over at se et kørende letbanetog.
- Der stod en dame ved siden af mig og sagde, du bliver altså lige nødt til at rykke dig lidt. Det var 15 sekunder fra mig, så det var tæt på, fortæller Sofie Valdis.
Ben Rotsaert, der oprindeligt er fra Belgien, men til dagligt bor i Odense, er ikke så overrasket over de mange nærvedhændelser. Ifølge ham, har de nemlig præcis samme problem med sporvognene i Belgien.
- Der sker også ulykker. For eksempel kører folk på cykel inde i sporene, og så vælter de, fordi de sidder fast. Så kommer de til skade, og nogen gange er de tæt på at dø, siger Ben Rotsaert.
Går i et med vejene
Udover de mange nærvedhændelser fra oktober til slutningen af marts har der i samme periode været fem regulære påkørsler. Der har dog ikke været nogen tilskadekomne ved nogle af uheldene.
Letbanedirektør Thomas Brændstrup er optimistisk omkring, at odenseanerne vænner sig til letbanekørslen, men flere af borgerne i Odense mener godt, at man kan gøre lidt mere for at skabe opmærksomhed på toget.
- Måske skal man sætte fokus på de steder, hvor folk er meget uopmærksomme og kører rundt og glor i alt muligt i stedet kigge forude og lytte efter, hvad der sker, siger Helle Hjorth.
Til DR P4 Fyn fortæller Keolis' letbanedirektør, Thomas Brændstrup, at antallet af hændelser i Odense er markant højere sammenlignet med letbanen i Danmarks andenstørste by, Aarhus.
I den samme periode har et letbanetog været involveret i regulære påkørsler. Her var den seneste episode for lidt over en uge siden, hvor en personbil og tog kørte sammen på Østre Stationsvej.
Det siger lokalpolitikerne
Torsdag var det høje antal hændelser også på dagsordenen til møde i Økonomiudvalget i Odense Kommune.
Og hvordan ser lokalpolitikerne på letbanens færden gennem bybilledet?
Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (S) og rådmand i Odense Kommune Søren Windell (K) er enige, om at de markante tal om nærveds-ulykker er alvorlige. Her er overbevisningen, at trafikselskabet Keolis ser nøje på sagen.
- Jeg føler, at man har opmærksomhed på visse hotspots, hvor der er udfordringer med for eksempelvis højre- eller venstresving, siger rådmand Søren Windell (K).
- Jeg oplever, at dem hos letbanen tager det meget, meget alvorligt. Det er jo også derfor, at man laver de her data. Det er jo for, at man kan lære at tilpasse systemet, så det bliver så sikkert som muligt, siger borgmester Peter Rahbæk Juel (S).
Beskæftigelses- og Socialrådmand i Odense Kommune Christoffer Lilleholt (V), mener, at der bør ses på flere tiltag i forbindelse med letbanen for bedst mulig at undgå disse hændelser.
- Det er en kæmpe udfordring. Derfor har vi også bedt om at gå dybere ned i dem (tallene, red.). Vi skal finde ud af, hvor mange af de 1.000 hændelser som er sket på specifikke steder i byen, siger Christoffer Lilleholt (V) og uddyber:
- Vi skal hjælpe odenseanerne med at leve sammen med letbanen, og der kan det jo godt være, at der skal nogle flere striber på vejen. Det kan også være, at der skal nogle flere skilte op rundt omkring.
Tredje gang på samme strækning: Letbane og bil igen i nærkontakt
For tredje gang på otte dage har et letbanetog været i nærkontakt med cyklister og biler på samme strækning.
En bilist og et letbanetog har onsdag eftermiddag igen ramt hinanden i det centrale Odense.
Uheldet er sket i krydset ved Østre Stationsvej og Jernbanegade, hvor bilen og letbanen har snittet hinanden.
Det skriver Fyens Stiftstidende.
- En bil har snittet toget, og der er sket meget begrænsede skader, siger vagtchef ved Fyns Politi Steen Nyland, til Fyens Stiftstidende.
Politiet fik meldingen om uheldet klokken 17.01.
Ifølge avisen har hverken Fyns Politi eller Odense Letbane endnu overblik over, hvad der er sket i forbindelse med uheldet.
Flere uheld på strækningen
Onsdagens uheld på strækningen er bare endnu et i rækken. Faktisk har der på otte dage været tre uheld ved letbanestrækningen, der løber langs Østre Stationsvej og Vestre Stationsvej.
Først var det en cyklist, der tirsdag morgen kørte ind i siden på letbanetoget.
Dagen efter - den 23. marts - var det så en personbil og et letbanetog, der kolliderede på Østre Stationsvej. Både letbanevogn og bil blev beskadiget, men ingen personer kom til skade.
Og onsdag den 30. marts snittede en bil og letbanetoget så altså hinanden.
Kollisioner med letbanen
30. november 2021: Kolliderer med bil
Et letbanetog kolliderer med en bil i krydset ved Ørbækvej og Stærmosegårdsvej. Ingen personer kommer til skade i forbindelse med uheldet, men både letbanetoget og bilen får skader.
Ifølge politiet viser overvågningsbilleder fra lyskrydset, hvordan bilisten kørte over for rødt, og føreren af bilen bliver sigtet.
Det var første gang, at letbanen var impliceret i et uheld, der involverede andre trafikanter.
17. december 2021: Lastbil rammer letbanetog
En svingende lastbil rammer et letbanetog, der er i gang med en testkørsel på Nyborgvej omkring Østerbæksvej.
Lastbilen svinger til højre fra Nyborgvej og ind ad en privat indkørsel, hvorefter lastbilens bagende ramte bagenden af letbanetoget.
Ingen personer kom til skade, og der skete kun materielle skader. I forlængelse af uheldet opfordrede Odense Letbane efterfølgende fodgængere, cyklister og bilister til at være ekstra opmærksomme, når de færdes i Odense.
22. december 2021: Fodgænger kørt ned af letbanen
I krydset ved Ørbækvej og Stærmosegårdsvej bliver en fodgænger kørt ned af et letbanetog. Manden bliver efterfølgende kørt på sygehuset i ambulance.
Ifølge politiet er fodgængeren dog uden for livsfare som følge af ulykken.
Politiets efterforskning viser efterfølgende, at manden gik i sine egne tanker og derfor ikke opdagede toget. Han gik lige ud foran toget og stødte hovedet ind i det, skriver Fyens Stiftstidende.
22. marts 2022: Cyklist påkører letbanen
Om morgenen tirsdag den 22. marts kørte en cyklist og et letbanetog sammen på Vestre Stationsvej ved Krudthusgade.
Det var ifølge Fyns Politi cyklisten, der kørte ind i siden på letbanetoget. Sammenstødet skyldes uforsigtighed, lød det i et facebookopslag fra politiet.
23. marts 2022: Letbane og personbil kørt sammen
Klokken 17.20 den 23. marts kørte et letbanetog og en personbil sammen på Østre Stationsvej i Odense.
Ingen personer kom til skade, men både bil og letbanetoget blev beskadiget.
- Bilen har fået nogle knubs. Hvorvidt den kan køre igen, skal jeg ikke kunne sige, men den har fået nogle ordentlige knubs. Toget har også nogle skader, men jeg ved ikke, hvor alvorligt det er, fortæller Henrik Krøjgaard, der er vagtchef ved Fyns Politi.
Uheldet skyldtes formentlig, at bilisten tog et forbudt venstresving.
30. marts 2022: Letbane og personbil snitter hinanden
Klokken 17.01 snitter en bilist og et letbanetog hinanden ved krydset på Østre Strationsvej og Jernbanegade.
Det er tredje uheld med et letbanetog på den strækning på otte dage.
Ingen personer kom til skade i forbindelse med uheldet.
Her lyder opfordringen også fra Odenses borgmester, at odenseanerne i højere grad skal se letbanen som en fast del af den pulserende by.
- Vi som odenseanere skal jo vænne os til letbanen, når vi er ude at cykle, ude at gå eller ude at køre bil. Det er simpelthen en letbane, som vi skal lære at tage højde for i trafikken fremadrettet, siger borgmesteren.
Se hele indslaget om letbanen her: