I Odense har ni kunstnere transformeret den gamle industrihal på Gamle Havnekaj til en kunsthal.
Ved hjælp af samtidskunst i ler, træ og silikone undersøger udstillingen Transformationer ud fra flere kunstneriske vinkler, hvad transformation, forandringer og forvandlinger gør ved os.
Det, der sker lige nu i Odense, er jo også et forsøg på en transformation, hvor man transformerer identiteten og ikke kun det fysiske
Udstillingen er sat op af kuratorerne Billie Maya Johansen og Katrine Bruun Jørgensen i anledning af, at Odense disse år bliver forandret.
Fra stor by til storby
I løbet af de seneste år er især de fysiske rammer i undergået en gennemgribende forvandling. Nyt supersygehus, letbane og omlægning af Thomas B. Thrigesgade - forandringerne står i kø, mens Danmarks tredjestørste by bliver forvandlet fra en stor by til en storby. Og ifølge kunstnerne så vil borgerne ændre sig i takt med, at de går fra at være byboere til at være storbyboere.
-Det, der sker lige nu i Odense, er jo også et forsøg på en transformation, hvor man transformerer identiteten og ikke kun det fysiske, siger billedkunstner Aniara Omann.
Hybrider af kropsdele
Aniara Omann er uddannet fra det fynske kunstakademi og bor til daglig i Glasgow i Skotland.
Hendes værk Home is where the Heart is består af flere værker, der er hybrider af kropsdele og objekter, der undersøger hvordan mode og design er med til at forme identitet.
Jeg håber, at det er en øjenåbner - og skaber nogle overvejelser, om den by, de lever i
Eksempelvis en række menneskelige lemmer i silikone, hvor der er groet smykker ind i den kunstige hud. Og selvom værket ikke er lavet på baggrund af Odenses nuværende udvikling, så mener kunstneren bag, at værkets tema kan overføres til den situation, som Odense og odenseanerne befinder sig i netop nu.
- Det handler om, hvordan man ser sig selv. For eksempel med bukserne. Man ændrer formen på dem, og så har man lige pludseligt en anden attitude og en anden tilgang til verden. Og det er nok lidt af det samme, der sker i Odense. Hvor man ændrer på den fysiske form, siger Aniara Omann og henviser til sit kunstværk, der referer til 70’ernes trompetbukser, som i dag trækker tydelige referencer til hippierne og deres samfundsoprør.
Ikke konkret om Odense
Kuratorerne bag udstillingen har valgt værkerne ud fra deres symbolske og kunstneriske betydning og bevidst ikke valgt værker, der er direkte lavet til Odense.
- Vi var ikke interesseret i at lave en udstilling, der handler konkret om Odense, men en, der i stedet skaber bevidsthed om, hvad der skaber vores samfund og er med til at vise nogen forandringsdynamikker, siger Katrine Bruun Jørgensen, Kurator på udstillingen Transformationer.
Transformationer er sat op i samarbejde med Spot Festival, og udstillingen åbner fredag den 12. maj og løber frem til den 15. juni.
IfølgeKatrine Bruun Jørgensen skal man opleve udstillingen, hvis man vil have et andet indblik i, hvad der sker med os og vores identitet, når en by og samfundet omkring os forandrer sig.
- Jeg håber, at det er en øjenåbner - og skaber nogle overvejelser, om den by, de lever i. Det handler ikke konkret om Odense, men det skaber nogle indgangsvinkler til at tale om, hvad der sker i Odense, siger Katrine Bruun Jørgensen