Rigmand i clinch med borgmester: Barfoed til møde på rådhuset om trafikplan

Ejendomsmatadoren Frederik Barfoed, som tilhører en af Fyns rigeste familier, melder sig ganske usædvanligt ind i debatten om mobilitetsplanen med en skarp kritik af den politiske aftale. Han mener, at den nye trafikplan vil holde flere fra at bruge bymidten.

En af Odenses helt store erhvervspersoner melder sig nu ind i den politiske debat om mobilitetsplanen, som skal reducere CO2-udledningen fra trafikken med 100.000 tons og hjælpe med at gøre byen klimaneutral i 2030. 

Frederik Barfoed er koncerndirektør i Barfoed Group, som ejer og udlejer omkring 4.500 lejemål herunder en lang række i Odense. Barfoed Groups samlede ejendomsportefølje løber op i ti milliarder kroner, og Frederik Barfoed er derfor en store stemme i det fynske erhvervsliv.

Han har ikke for vane at udtale sig om politik, men nu tager han bladet fra munden og melder sig ind i debatten om den nye aftale om en grøn mobilitetsplan, som en række af byrådets partier indgik uden Venstre og Det Konservative Folkeparti i sidste uge.

I en kommentar til et opslag, som borgmester Peter Rahbæk Juel (S) har lagt op, kalder ejendomsmatadoren mobilitetsplanen for en katastrofe. Mandag var han så inviteret til møde med borgmesteren for at diskutere planen.  

Frederik Barfoed melder sig ind i debatten om mobilitetsplanen med en kommentar til et opslag, som borgmester Perter Rahbæk Juel (S) har lagt op.
Frederik Barfoed melder sig ind i debatten om mobilitetsplanen med en kommentar til et opslag, som borgmester Perter Rahbæk Juel (S) har lagt op.
Foto: Screendump fra Facebook


Frederik Barfoed fastholder efterfølgende sin kritik af planen i et interview med TV 2 Fyn.  

- Der er flere problemer i mobilitetsplanen. En af de væsentligste problemstillinger, det er at Odense City bliver sværere tilgængelig, siger Frederik Barfoed. 

Mobilitetsplanen skal bidrage til at gøre Odense klimaneutral i 2030. Frederik Barfoed bakker op om målet, men han mener, at planen på flere områder er for indgribende. Han mener, den vil besværliggøre adgangen til bymidten og dermed få flere til at vælge byens tilbud og butikker fra. 

- Jeg bakker fuldt ud op om den grønne omstilling og den plan, der ligger for Odense Kommune, og det klimamål vi har sat os. Vi skal bare sikre os, at det ikke sker på bekostning af byens handelsliv og tilgængelighed for byens borgere, siger han

Han peger blandt andet på hastighedsnedsættelser og forsøg med såkaldte trafikøer, som er nogle af hovedelementerne i den nye aftale. Idéen med trafikøer er at udpege områder, hvor der kun er adgang ind for biler af hovedveje. Det skal gøre det mindre attraktivt at tage bilen og dermed begrænse CO2-udledningen. 

Det mener Frederik Barfoed vil have en negativ effekt på tilgængeligheden i byen.

Hvem er Frederik Barfoed?


I den nye aftale er der færre hastighedsnedsættelser end i den gamle. Dog er det stadig planen, at hastigheden skal sættes ned til 30 km/t inden for ring 2.

Frederik Barfoed mener stadig, at hastighedsnedsættelserne er for drastiske. Her peger han som eksempel på Middelfartvej og Næsbyvej, hvor hastigheden bliver sat ned til 30 km/t indenfor ring to.

Kan du komme med et alternativt forslag til at reducere CO2-udledningen med den samme mængde?

- Nej, jeg har ikke lige nogen andre konkrete forslag, jeg lige kan pege på. Jeg så dog gerne, at vi havde brugt lidt længere tid og skabt et enigt byråd, som kunne samarbejde om løsningen, siger han.

Er du mere rolig, efter at du har været til møde med borgmesteren?

- Både ja og nej. Jeg fik borgmesterens ord på, at hvis det her får negative konsekvenser, så vil han rulle en del af planen tilbage, siger Frederik Barfoed.

Borgmester frygter ikke dårlig tilgængelighed

På rådhuset er borgmester Peter Rahbæk Juel ikke nervøs for, at den nye mobilitetsplan vil ramme tilgængeligheden i Odense. Han understreger, at der stadig vil være adgang til bymidten for alle slags biler i fremtiden. 

- Jeg vil gerne sige helt tydeligt, at også i 2030 vil der være adgang til bymidten med fossile biler, det vil sige benzin og dieselbiler. Det er simpelthen nødvendigt for at vores bymidte kan hænge sammen, sige han.  

Han hæfter sig ved, at den nye plan rummer færre hastighedsnedsættelser end den gamle. Derfor mener han også, at den nye plan giver bedre tilgængelighed til bymidten end den gamle. 

- Der vil blive god adgang til bymidten i 2030, og der vil også være adgang for flere, siger han. 

Peter Rahbæk Juel deler ikke Frederik Barfoeds frygt for, at flere vil fravælge bymidten som konsekvens af mobilitetsplanen. Han fremhæver, at det er et mål i planen, at der skal bo 5.000 flere mennesker i byen og 25 procent flere skal have adgang til bymidten, samtidig med at byen når sine CO2-reduktionsmål. 

-  Gør vi noget på klimadagsordenen, der skader den anden dagsorden, så stopper vi. Længere er den ikke, siger borgmesteren.

Til møde kort efter opslag

Der gik ikke lang tid fra Frederik Barfoed skrev sin kommentar til borgmesterens indlæg på Facebook, til han sad til møde på rådhuset. Peter Rahbæk Juel lagde sit oplæg ud klokken ti minutter i syv torsdag morgen i sidste uge, og allerede mandag morgen sad Frederik Barfoed til møde hos borgmesteren.

Frederik Barfoed afviser, at der bliver lyttet mere til ham på borgmesterkontoret, fordi han står bag en stor koncern, som ejer og udlejer ejendomme til en værdi af mange milliarder kroner.

Forventer du at blive lyttet mere til, fordi du har en stor virksomhed?

-Nej, det gør jeg bestemt ikke. Jeg vil bare gerne vise borgmesteren og borgerne i byen, at jeg kerer mig meget om Odense, og jeg vil gerne være med til at sikre, at vi har en god udvikling i byen også i bymidten, siger Frederik Barfoed. 

Tror du, at der bliver lyttet mere til dig?

- Nej, det tror jeg ikke. Men jeg forsøger at råbe højt ligesom alle andre. Jeg er også odenseaner, og Odense betyder rigtig meget for mig, siger han.

Borgmester Peter Rahbæk Juel mener ikke, at der er noget specielt ved, at han har holdt et møde med Frederik Barfoed. 

Hvorfor inviterer du Frederik Barfoed til et møde i går?

- Det er fordi, jeg ved, at Frederik Barfoed kerer sig om sin by. På den måde snakker jeg med mange fra erhvervslivet også omkring den her plan, og jeg snakker også med borgere og foreninger, siger Peter Rahbæk Juel.  

Borgmesteren tager gerne imod det, som han kalder nyttige input og betragtninger fra erhvervslivet, som han og forligskredsen kan bruge i implementeringen af planen.  

- Jeg tror også, at det er vigtigt at holde fast i at den plan her, det er ikke en detaljeret manual. Det er en ramme, der giver nogle pejlelinjer, siger Peter Rahbæk Juel. 

Han tilføjer, at han jævnligt taler med Frederik Barfoed.

Frederik Barfoed udtaler sig normalt ikke om politik, men i forhold til mobilitetsplanen gør han en undtagelse.
Frederik Barfoed udtaler sig normalt ikke om politik, men i forhold til mobilitetsplanen gør han en undtagelse.




Oversigt

    Oversigt