Med en helt ny personlig affaldsside til folk i Odense kan borgerne nu selv vælge ydelser fra Odense Renovation. Det kan fx være bestilling af storskrald, sommertømning, fluemiddelordning eller tømningsvarsel ved hjælp af sms eller email.
Den nye selvbetjeningsportal er endnu et skridt på vejen mod mere digital kommunikation mellem det offentlige og borgerne.
Og det betyder nu, at Odense Renovation lever op til Digitalstyrelsens krav om, at 80 % af borger/forsyningskommunikationen skal være digital.
Men når det pludselig kræver digitalisering at tilmelde sig storskrald eller sommertømning, risikerer specielt en gruppe af ældre at komme i klemme.
Claus Hammerich, der er kommunikationschef ved Odense Renovation, fortæller, at de er klar over, at der er en gruppe, der har problemer med digitalisering.
Derfor tilbyder de, at folk kan ringe ind og blive guidet til at blive oprettet her i opstartsfasen.
Men det er ikke alle, man kan hjælpe på den måde, lyder det fra Ældre Sagen.
- Det er fint, at man vil guide folk på telefonen, men der er bare en gruppe, der ikke engang ejer en computer - og dem kan man ikke guide, fortæller Ældre Sagens formand i Odense, Palle Vennekilde.
Ifølge Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside, så er 14.329 borgere i Odense ikke tilmeldt digital post. Heraf er 8.335 permanent fritaget.