Børnene brænder for fodbold, men for at kunne få lov til at spille flere timer hver eftermiddag, skal de også lave matematik. Det er tanken bag projekt Helheden, som 40 børn fra Abildgårdskolen og H.C. Andersen Skolen har deltaget i et lille års tid.
- Vi får lov at lege med iPads og træne os selv. Jeg er blevet meget bedre til matematik, siger Idris Faour fra 3.b på Abildgårdsskolen.
Matematikundervisningen bruger de begreber børnene kender fra sportens verden. De træner decimaltræning på tid og konkurrere på iPads om at løse gangestykker.
- Lige så snart der kommer tid på, og de kender målene bliver de meget fokuserede i matematikundervisningen, siger Kenn Due, der har startet projekt Helheden.
Tabelmester
Ligesom i sportens verden kan eleverne blive mestre og få diplom som fx tal- eller tabelmester.
- Man kan se deres glæde og udstråling, når de har nået et mål og fået et diplom, siger Lars Burchardt.
Når børnene spiller fodbold bliver matematikken også inddraget. De skal beregne skudvinkler og øve tabeller, når de sipper.
- Børn elsker at konkurrere og det kan vi lige så godt udnytte i undervisningen, men vi oplever ret hurtigt, at de ikke konkurrere mod hinanden, men mod sig selv om hele tiden at blive bedre og hurtigere til matematikken, siger Kenn Due.
Gule og røde kort
Projekt Helheden kører i tre år med støtte fra Bikubenfonden, og allerede nu kan der spores mærkbare forbedringer i elevernes matematikkundskaber.
- Jeg har fire elever i min 1. klasse fra dette projekt, og de kan allerede nu ti-tabellen udenad. Den skal man normalt først kunne i 3. klasse, så det er meget imponerende, siger Lars Burchard.
Som i alle andre klasser hænder det også at eleverne råber eller laver ballade.
- Vi kan først give dem det gule kort, og skal de gå ud af lokalet og holde sig i ro. Hvis de får det røde kort er det slut for denne gang, siger Kenn Due.