Haoxi Zhang er journalist på en af Bejings største aviser med med cirka en million daglige læsere - en god ven at have, når budskabet om Fyn som turistdestination skal udbredes i Kina.
Haoxi blev den heldige vinder af en rejse for to til Fyn i en salgsfremstøds-konkurrence, som Udvikling Fyn står bag. Konkurrencen var målrettet journalister og rejsefolk.
I en uge er den heldige vinder af rejsen nu på Fyn - ledsaget af sin mor. De skal bl.a. at se den internationale badmintonturnering Denmark Open, hvor et par af deres landsmænd er repræsenteret på banen. Ærø får også besøg af de to, som skal have sig en cykeltur på øen. Kineserne skal desuden besøge flere slotte blandt andet Tranekær på Langeland.
Foreløbig er den kinesiske journalist begejstret.
- Hidtil er de fleste kinesere, der kommer til Danmark, kun taget til København. Fordi de kan lide at shoppe, og de vil se den lille havfrue. Men jeg synes at Danmark har mange flere steder at vise frem for dem, siger Haoxi Zhang til TV 2/FYN.
Husk teen
Og Udvikling Fyn håber, at begejstring smitter af til Haoxi Zhangs læsere, så flere vil følge i hans fodspor. Målet er 10.000 om året.
- Vi vil vise, at Fyn har mere at byde på en H.C. Andersen. Han er åbningen til kineserne, men vi vil jo gerne have dem til at blive lidt længere og gerne tage en overnatning, så de kan opleve endnu mere, siger Lone Østergaard, teamleder for turisme, Udvikling Fyn.
Men en ekspert gør opmærksom på, at man skal lægge sig i selen for at gøre sig populær ved de kinesiske turister.
- Hvis ikke der er lavet kinesiske oversættelser, er der meget lille sandsynlighed for, at de forstår, hvad de ser på attraktionerne. Og så skal man i øvrigt ikke glemme noget så basalt som te. Det er lige så vigtigt for kinesere, som kaffe er for mig, siger Christina Boutrup, der er forfatter og journalist med speciale i Kina.