Søndag eftermiddag rundede kampagnen "Boykot Jensens Bøfhus" 100.000 likes på Facebook.
Dermed er det en af de største såkaldte shitstorms på de sociale medier, der nogensinde har ramt en dansk virksomhed. Vreden mod den fynske restaurationskæde skyldes, at Jensens Bøfhus i Højesteret har fået medhold i, at Jensens Fiskerestaurant i Sæby ikke må kalde sig Jensen.
Men trods den overvældende vrede, så er Jensens Bøfhus i følge restaurationskæden selv, endnu ikke ramt på salget.
- Jeg har set salgstallene fra fredag aften, lørdag middag og tidligt lørdag aften, og der er tallene helt normale, så siderne på Facebook har indtil videre ikke påvirket os, siger Palle Skov Jensen.
Selvom kampagnen nu har rundet 100.000 likes, så vokser kampagnen ikke længere på samme eksplosive måde, som den gjorde lørdag, og antallet af vrede kommentarer er også faldet. Og i følge en kommunikationsekspert går vreden nok snart over.
- Der vil være nogle dage endnu med vrede og had, men så tror jeg, at det vil drive over. Historisk set har disse ytringer det med at dampe af, så længe der ikke er noget galt med produktet, siger Henrik Byager, der er strategisk rådgiver i kommunikation.
Han mener, at det var en fejl af Jensens Bøfhus at rejse sagen mod Jensens Fiskerestaurant, men tror ikke at det vil få langsigtede konsekvenser for den fynske kæde.
- Det er jo sådan med de sociale medier, at lige så hurtigt folk er til at ryge op i det røde felt, lige så hurtige er de til at glemme igen. Vi kan blive meget optaget eller indigneret over noget i kort tid, men med mindre der sker noget virkelig alvorligt, hvor der er tale om grov kriminalitet eller stor fare, så har vi det med, at når der er gået en uge, så tænker vi, når ja livet går jo videre, og de har jo også nogle gode billige bøffer på Jensens Bøfhus, siger Henrik Byager.
- Jeg tror faktisk, at når det bliver fredag aften og børnene gerne vil på Jensens Bøfhus og have bøffer og softice, så vil jeg gerne se den familie der siger, ved du hvad det skal vi ikke for de er dumme mod en lille fiskerestuarant, lyder det fra Henrik Byager.