Aflysninger og forsinkelser på Svendborgbanen: Men tallene viser en anden historie

Klokken var lige over midnat natten til onsdag, da toget fra Odense til Svendborg proppet med Bruce Springsteen-fans fik problemer med koblingen. I Ringe kom der nye vogne, som passagererne måtte dirigeres over i. 

Og der var ekstra mange mennesker med denne afgang efter Springsteen-koncerten tirsdag, fordi toget, der skulle være kørt en halv time forinden, også var i problemer og blev aflyst.

Dagen efter blev talrige afgange mellem Svendborg og Odense aflyst på grund af signalfejl.


Men selvom der i denne uge har været nok at klage over på Svendborgbanen, ser det faktisk ud til, at togene oftere kører til tiden. I juni var operatørpunktligheden oppe på 96,4 procent, oplyser Gocollective.

I maj var den 95,7 procent, og i april var den på 96,2 procent.

Ikke oplevelsen hos passager

At det skulle gå så godt, er ikke noget, Gustav Andersen har bemærket. 

Han bor og studerer i Odense, men så arbejder han også på et botilbud i Stenstrup. 

Derfor kører han med Svendborgbanen tre-fire gange i ugen for tiden, og han oplever ofte, at togene enten er forsinkede eller aflyste.

- Det er et problem, at de ikke kører til tiden. Det sker ofte, og så skal jeg ringe til mit arbejde og sige, at jeg kommer for sent. Jeg har stadig betalt for en billet, og det er ikke sådan, at billetterne er blevet billigere, når man er studerende, siger han Gustav Andersen. 

Gustav Andersen oplever ikke, at togene på Svendborgbanen er særligt punktlige.
Gustav Andersen oplever ikke, at togene på Svendborgbanen er særligt punktlige.
Foto: Thomas Larsen-Bjerre

Signalfejl skyld i mange forsinkelser

Trafikstyrelsen slog en i analyse fra efteråret 2023 fast, at der har været tre årsager til den manglende robusthed og punktlighed på Svendborgbanen. Det er det gamle signalsystem, fejl på togmateriellet og en køreplan, der over årene var blevet strammere med flere standsninger.

I rapporten stod der også, at mere end halvdelen af alle aflysningerne og forsinkelserne på Svendborgbanen enten skyldtes signalfejl eller fejl på togmateriellet.

For at undgå de fejl i fremtiden, er det planen, at et digitalt signalsystem skal udrulles, og så skal der ifølge infrastrukturplan 2035 nye batteritog på Svendborgbanen.

Punktlighed


En kompleks strækning

Og det ser Gocollectives kommunikationschef Mikkel Juul frem til. 

Særligt det nye – og udskudte – signalprogram kommer udover en bedre sikkerhed i forbindelse med nærved-ulykker til at give ”et løft til punktligheden”, fortæller han.

Men han ved også godt, at alle problemer ikke er løst.

- Der er plads til forbedring, som Mikkel Juul siger.

- Det er en meget kompleks strækning. Den er relativt kort, den er enkeltsporet, og der er mange stop. Der er mange steder, der kan komme grus i maskineriet, når man skal drifte den.

Fra foråret 2023 søsatte Gocolletive de såkaldte Lint-tog på Svendborg-banen, og dermed supplerede de de gamle Desiro-tog. Det betød, at man nu kører med ”hele flåden”, som Mikkel Juul formulerer det. 


Det og den justerede køreplan er ifølge ham nogle af årsagerne til, at robustheden og punktligheden for tiden er god.

Men når man bare gerne vil hjem efter en Bruce Springsteen-koncert, og toget bliver 50 minutter forsinket på grund af problemer med koblingen, føles det måske ikke, som om Svendborgbanen er særlig punktlig.

- Vores gamle togsæt driller, og det er noget vi kæmper med, siger Mikkel Juul. 

Oversigt

    Oversigt