Cykeltyveri koster samfundet 208 millioner kroner - det skal nyt lovforslag ændre på

Regeringen vil stoppe cykeltyven med en ny lovændring, der giver politiet mulighed for at tjekke stelnumre uden mistanke om, at en cykel er stjålet.

Du har med stor sandsynlighed prøvet at få din cykel stjålet, og det er du ikke ene om. 

Politiet modtog sidste år mere end 47.000 anmeldelser om cykeltyverier på landsplan, hvilket var en stigning på en tredjedel forhold til 2021. Nu viser tal fra politiet, at det høje antal cykeltyverier fortsætter ind i 2023, hvor cirka 125 danskere i gennemsnit dagligt har meldt deres cykel stjålet i årets første tre kvartaler.

På Fyn blev der sidste år stjålet ti cykler hver eneste dag, og det var en markant stigning i forhold til året før.

Det vil regeringen nu gøre noget ved. Regeringen ønsker med en lovændring at give politiet hjemmel til at standse cyklister og tjekke stelnumre uden konkret mistanke om, at en cykel er stjålet. Det oplyser Justitsministeriet i en pressemeddelelse. Det betyder dermed også, at du fremover kan risikere at blive stoppet på din cykel af politiet, som vil tjekke dit stelnummer. 

Politikreds20192020202120222023**)
Fyn3.2323.0012.3883.7192.740
Nordjylland2.0211.6521.5902.1031.675
Østjylland4.1863.8614.5205.4683.898
Midt- og Vestjylland1.6401.4911.5442.0041.430
Sydøstjylland1.7271.2691.5371.8771.407
Syd- og Sønderjylland1.5941.3781.5201.8971.105
Sydsjælland og Lolland-Falster9637687381.134840
Midt- og Vestsjælland1.6911.4651.5191.9141.429
Nordsjælland4.6713.7123.4264.8903.257
Københavns Vestegn3.7293.5842.6533.9812.475
København16.32215.37714.08018.00814.097
Bornholm5846438639
I alt41.83437.60435.55847.08134.392
Politiets cykelregister (perioden 2019-2022) og POLSAS/QlikView (perioden 1. januar 2023-30. september 2023): Kriminalitet pr. 15.11.2023 (2023). Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS). Opgørelsen er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem.

Koster samfundet dyrt

På samfundets konto koster det også, hver gang en cykel bliver stjålet.   

På ti år - fra 2011 til 2021 - er gennemsnitserstatningen for en stjålet cykel steget fra 3.969 kroner til 6.195 kroner. Samlet set løb cykeltyverierne i 2022 op i 208 millioner kroner i udbetalte erstatninger, hvilket er betydeligt mere end de 170 millioner kroner, som blev udbetalt i 2021. Det viser tal fra forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark. 

- Tallene viser med al tydelighed, at tyvene går benhårdt efter cykler i den dyre ende af prisskalaen. For eksempel racercykler, mountainbikes, elcykler og ladcykler, siger underdirektør i F&P, Pia Holm Steffensen. 

Hun vurderer, at udviklingen er et udtryk for, at det er de organiserede cykeltyverier, der fylder mest.  

Ved F&P bakker de derfor op om justitsministeriets forslag. 

- Vi har længe efterspurgt, at politiet får mulighed for at stoppe og rutinetjekke cyklister. Det må de ikke i dag, og det har gjort det unødig svært at stoppe tyvene. Nu vil regeringen give politiet et nyt våben over for cykeltyve, og det hilser vi meget velkomment i forsikringsbranchen. Det er alt for nemt at være både cykeltyv og cykelhæler, og det går ud over borgerne hver eneste dag, understreger Pia Holm Steffensen.  

Begejstrede borgere

Blandt fynboerne møder lovændringen også begejstring, og her lyder der ikke til at være et problem at blive stoppet på cyklen uden mistanke. 

- Det er de bare velkommen til, siger Leif Nielsen og uddyber:

- Jeg tror, at det her lovforslag kommer til at ændre på det store antal stjålne cykler. Jeg tror, cykeltyvene vil blive mere bange for at cykle rundt. 

Og det er Nikolaj Dvinge, der selv har fået stjålet seks cykler gennem tiden, helt enig i. 

- Jeg er ret stor tilhænger af det her lovforslag, for jeg har virkelig fået stjålet mange cykler. Det tror jeg, at den her ændring vil hjælpe på, siger han. 

Han tror også, at lovforslaget vil skabe en frygt for at cykle på en stjålet cykel. 

(33_59) ANGY INGEST Cykeltyveri
Foto: Nils Anton Gyde Jensen

Et ekstra værktøj for politiet 

Retsordfører Bjørn Brandenborg (S) bakker også op om lovforslaget, og han tror på, at det kommer til at reducere antallet af cykeltyverier.

- Det er alt, alt for mange, der får stjålet deres cykler i dag, og det tror jeg, at det her lovforslag vil hjælpe på. 

Men har politiet ikke nok at lave i forvejen - er der ressourcer nok?

- Det her er et redskab politiet selv har efterspurgt. I dag er der simpelthen ikke lovhjemmel til, at de må lave stikprøvekontrol med cyklister, som man må med bilister, det giver vi dem nu mulighed for med den her lovændring, siger han og tilføjer:

- Det kan lyde helt skørt, at det ikke har været lovligt, indtil det her lovforslag kom. 

Lovforslaget er altså ikke ensbetydende med, at politiet absolut skal tjekke alle cyklister, men at de nu har muligheden for det. 

Bjørn Brandenborg håber samtidig, at det kommer til at motivere folk til at tjekke en ekstra gang, når de køber en brugt cykel, så de ikke køber en stjålet cykel. 

Helt lige så stor tillid til lovændringens effekt har cykelhandler ved Fri Bikeshop Henrik Lindegaard dog ikke. 

- Umiddelbart tænker jeg ikke, at lovændringen vil have en kæmpestor effekt. Jeg tror, at cykeltyvene er blevet så snu i dag, at de godt kan fortsætte selvom. 

Ved Fri Bikeshop ser de også en tendens i, at flere de sidste par år har oplevet at få stjålet cyklen. Henrik Lindegaard opfordrer derfor til, at man som cykelejer køber en tracker, så man hele tiden kan følge med i, hvor cyklen er henne. 

Sådan undgår du at få din cykel stjålet

Oversigt

    Oversigt