De første regionale elbusser indviet: - Det er et vigtigt skridt

Inden for de kommende år skal samtlige regionalbusser skiftes til et klimavenligt alternativ. I Otterup tester man med elbusser.

Snoren blev klippet, og dermed blev Danmarks første regionale elbusser indviet i Otterup.

- Perspektivet er stort, siger Benny Engelbrecht, der er transportminister, og forklarer yderligere:

- Det er ikke kun bybusser, der kører i Danmark, der er også rigtig mange busser, der kører mellem byerne og kommunerne. Derfor er det et vigtigt skridt, at vi nu har nogle busser, som også kan køre elektrisk.

Fra tirsdag morgen kan man spotte de nye elbusser på rute 140 mellem Otterup og Odense.

Der er tale om tre busser, som skal give FynBus og Tide Bus erfaringer med eldrift på de længere ruter. 

quote Når vi får 100 nye regionale busser, så er de alle elbusser

Carsten Hyldborg Jensen.

Planen er nemlig, at samtlige regionalbusser skal skiftes til et klimavenligt alternativt til diesel inden for de kommende år.

- Vi håber selvfølgelig, at udviklingen fortsætter, så den grønne omstilling kommer alle til glæde, siger Benny Engelbrecht.

Odense Kommune og FynBus indsatte tidligere på året 20 elbusser, som har klaret sig bedre end forventet i Odenses gader. 

De nye elbusser

Men mens bybusserne kører på relativt korte ruter, vil busserne på de regionale ruter køre længere og med færre stop. 

Den grønne vej er dyr

Men det er dyrt at skifte busserne ud, forklarer Carsten Hyldborg Jensen, der er direktør i Fynbus.

- Der er tale om en busudskiftning midt i kontrakten. Og det er altid dyrt at skifte busser ud. Elbusserne er cirka dobbelt så dyre i anskaffelse i forhold til dieselbusserne, siger Carsten Hyldborg Jensen og fortsætter:

- Til gengæld hvis busserne kører langt, så er det billigere per time at køre med busserne. Der er for eksempel mindre at vedligeholde. Set over en længere årrække kommer det i balance.

Transportministeren Benny Engelbrecht erkender også, at der skulle penge til fra statens side.

Med de grønne busser i baggrunden poserer de to.
Med de grønne busser i baggrunden poserer de to.

- Der har skullet lidt statsmidler til for at få det til at lade sig gøre, siger Benny Engelbrecht.

Region Syddanmark har sammen med de to regionale trafikselskaber, FynBus og Sydtrafik, søgt penge i den statslige pulje ”Grøn buspulje til regionale busser og øer”. 

Staten har bevilget ti millioner kroner fra puljen, hvoraf de seks millioner er gået til biodiesel i regionalbusser hos Sydtrafik, mens fire millioner bruges på det elbus-forsøg, der nu er begyndt på Fyn.

- Staten har trådt til med et tilskud på 75 procent af merudgiften og regionen dækker så resten. Det er den måde, det hænger sammen på, siger Fynbus-direktøren Carsten Hyldborg Jensen.

Fremtiden kører ikke på diesel

De nye elbusser vil blive ladet op på Tide Bus’ garageanlæg på Toldbodgade i Odense.

De nye busser udleder hverken C02, partikler eller kvælstof på deres færden.

- De busser, vi har her, skal begynde at køre over Otterup og Odense over vinteren. Og når vi så får at se, hvad de kan klare, så tester vi dem for alvor af på nogle længere distancer, siger Carsten Hyldborg Jensen og fortsætter:

- Jeg forventer for alvor, at vi i 2026, når vi får 100 nye regionale busser, så er de alle elbusser, siger Fynbus-direktøren afslutningsvis.

Oversigt

    Oversigt