Det er ikke godt nok, at kun fire ud af 10 af de elever, der er blevet inkluderet i folkeskolens normalundervisning, får støtte i undervisningen.
Det siger børne- og undervisningsordfører, Axel Ahrendtsen (DF).
- Min tålmodighed er opbrugt. Undervisningsministeren må stramme loven, så pengene følger barnet, siger han.
- Vi rejste problematikken, inden loven blev vedtaget i 2012, og vi har haft ministeren i samråd flere gange. Hvis kommunerne ikke kan finde ud af at følge loven, må den strammes. Vi kan ikke sidde undersøgelsen overhørig.
Undersøgelsen er lavet af Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) og er bestilt af Undervisningsministeriet.
Rapporten bygger på data fra 9308 folkeskoleelever fordelt over 423 klasser og 165 skoler, der er repræsentativt udvalgt.
- Rapporten viser med al tydelighed, at det kommunale selvstyre ikke fungerer, siger Axel Ahrendtsen.
Venstre vil derimod ikke stramme loven om inklusion.
- Vi har lige vedtaget loven, og vi vil ikke ændre i den allerede. Vi opfordrer derfor undervisningsminister Christine Antorini (S) til at indskærpe over for kommunerne og folkeskolerne, at pengene skal følge børnene, siger folkeskoleordfører Louise Schack Elholm (V).
- Men det er klart, at det ikke er tilfredsstillende, at der ikke følger støtte med, som skrevet i loven. Viser det sig efterfølgende, at det ikke sker, må vi se på en stramning af loven.
Onsdag mødes folkeskoleforligskredsen, og her vil Axel Ahrendtsen opfordre ministeren til at indkalde til et møde med punktet inklusion og en stramning af loven på dagsordenen.
Undervisningsminister Christine Antorini (S) siger, at elever, der er kommet tilbage til folkeskolen "skal have den støtte, de har brug for". Hun tager tallene alvorligt.
- De her tal er bekymrende. Derfor dykker vi nu ned i dem og tager en drøftelse med KL og folkeskoleforligskredsen, siger Antorini.
Forligskredsen består af Dansk Folkeparti, Konservative, Venstre, Radikale Venstre, Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti.