Fagfolk advarer: Manglende investering i droner kan koste flere hundrede arbejdspladser

Danmark har investeret massivt i droner. Alligevel advarer 33 fagfolk nu om, at Danmark risikerer at miste arbejdspladser og sakke bagud, hvis staten ikke sætter midler af til trafikstyring af droner.

Danmark risikerer at sakke bagud og miste hundredevis af arbejdspladser. 

Det er konklusionen for det opråb, som fire dekaner på Syddansk Universitet og 29 ledere af private virksomheder har udgivet på Berlingske

Sammen går de til kamp mod regeringens manglende investeringer i trafikstyring af droner. 

Ifølge dem er der ingen strategi for, hvordan dronerne skal integreres i det danske luftrum, hvor de i fremtiden skal flyve side om side med andet lufttrafik. 

- Vi snakker nærmest dagligt med virksomheder, der allerede har investeret meget i droneteknologi. Flere af dem siger, at de kan være nødt til at flytte deres operationer til udlandet, fordi de ikke kan opnå det i Danmark, som de har brug for, siger Kjeld Jensen, der er lektor på Syddansk Universitets Dronecenter. 

I 2020 fik Naviair, der hører under Transportministeriet, 25 millioner kroner til at sætte skub i udviklingen af en smart og sikker trafikstyring i det danske luftrum. 

Den bevilling er ikke blevet forlænget. 

Et nedadgående Danmark

Danmark har investeret massivt i droneteknologien indenfor den senere årerække. 

I 2016 fremlagde den daværende regering en national dronestrategi, og i 2017 fik man et nationalt testcenter for droner i Odense. 

Men nu frygter de fire dekaner og 29 private ledere, at Danmark i fremtiden kommer til at kigge misundeligt mod Norge, Schweiz og Tyskland, der allerede nu er i gang med at levere dronetrafikstyring. 

- Det er jo et kæmpe problem, fordi det sætter os tilbage i forhold til andre lande, som vi rigtig gerne vil sammenligne os med. Men lige nu er der ikke nogen trafikstyringsplan, og der er heller ikke nogle, der arbejder på det, siger Kjeld Jensen. 

- Så jo længere tid der går, jo længere bagud kommer vi. 

I kronikken på Berlingske skriver de: 

- Forestil dig, at den danske stat pludselig holdt op med at anlægge veje, stoppede med at tegne striber og hajtænder, parkerede asfaltmaskinen i en garage og slukkede for lyskrydsene. Det lyder skørt ikke? 

- Ikke desto mindre er det nogenlunde sådan, situationen for den kommercielle dronetrafik i Danmark ser ud lige nu. 

Kjeld Jensen er lektor på SDU's dronecenter. Han har også skrevet under på kronikken i Berlingske.
Kjeld Jensen er lektor på SDU's dronecenter. Han har også skrevet under på kronikken i Berlingske.
Foto: Frederik Berga

Ønsker politisk samarbejde

I 2016 fortalte den daværende regering, "at man tager initiativer til at sikre, at det erhvervsmæssige potentiale indfries inden for betryggende rammer".

Og det er det løfte, som Kjeld Jensen og de andre nu håber, at politikerne kan leve op til.

- Jeg tror nu egentlig ikke, at politikerne kun er en del af problemet, men også en del af løsningen. Derfor fortæller vi om det her problem, så politikerne bliver gjort opmærksomme på det, siger Kjeld Hansen.

- De investere jo meget i droneteknologien, men de penge kan ikke komme ud og leve, hvis man ikke får styr på den infrastruktur og dronetrafikstyring, som skal til for at slippe dronerne fri i de danske luftrum.

I 2022 eksperimenterede man med at bruge dronerne til at fragte blodprøver mellem Svendborg Sygehus og Ærø.

Oversigt

    Oversigt