Forbrugerrådet til stråtags-kunder: skift selskab

Stråtags-kunder hos Codan oplever store prisstigninger på deres husforsikring. Budskabet fra Forbrugerrådet: Skift selskab.

- Generelt er det en god ide at skifte med det samme, så man ikke er nødt til at oplyse et nyt forsikringsselskab om den nye højere pris, fortæller Mads Mølgaard Braüner. Forbrugerrådets ekspert i forsikringer.

LÆS OGSÅ: Priseksplosion på forsikring af stråtage

I Forbrugerrådet mener man ikke, at forbrugerne behøver være bange for deres dækning, hvis de skifter forsikring. Selv om der kan være enkelte forskelle i dækning på for eksempel råd og svamp, så kan kunderne i store træk gå efter prisen, når de sammenligner forsikringerne.

- Generelt er det fornuftigt at sammenligne priserne, og man behøver ikke være så bange for, om dækningen er den samme, for de forskellige selskabers produkter er meget ens, siger Mads Mølgaard Bräuner.

LÆS OGSÅ: Kunder søger nye græsgange.

Mere gennemsigtighed, tak

Når selskaberne sætter priserne op, er det svært for kunderne at gennemskue, hvad der ligger bag.

Codan skrev f.eks. sådan her til Michael Andersen fra Tommerup, der fik prisen på sin husforsikring forøget med næsten 20.000 om året:

- Vi gør alt, hvad vi kan for at holde vores priser nede på dine forsikringer, men vi oplever desværre en stigning i antallet af skader og dyrere erstatninger, som gør, at det nu er blevet nødvendigt for os at regulere priserne. Det betyder, at du fremover kommer til at betale mere for dine forsikringer.

I Michael Andersens tilfælde betyder det, at han går fra at betale 8.383 kroner om året til at skulle betale 27.346 kroner om året. Altså en prisstigning på næsten 20.000.

VIDEO: Hør, hvad Michael Andersen siger til prisstigningen.

Det får Forbrugerrådet op på mærkerne.

- Vi så gerne, at selskabernes prisfastsættelsespolitik var lidt mere gennemsigtig, Siger mads Mølgaard Bräuner og fortsætter:

- Breder den tendens sig, så vil man kunne komme i en situation, hvor hele idéen bag forsikringssystemet er under pres, fordi de kunder, der måske mest har brug for forsikringer, ikke har råd til at få en.

Oversigt

    Oversigt