Forsvindende rabat: Prisfald på Storebælt spist op af inflation

Forbrugerne kan kigge langt efter den rabat, de ellers havde set frem til på Storebæltsbroen den 1. januar. Den nuværende inflation har spist taktnedsættelserne.

To flade kroner for personbiler, og fem kroner for lastbiler. 

Det er den rabat, fynboerne kan forvente i forbindelse med den nye takstnedsættelse på Storebæltsbroen. 

Der var ellers jubel, da Folketinget i 2017 slog fast, at det skulle blive 25 procent billigere at krydse storebælt fra den 1. januar.

Men grundet den nuværende inflation, så ender den økonomiske gevinst altså med at lyde på små to og fem kroner. 

- To kroner. Det er jo åndssvagt. Jeg synes, at de havde lovet os, at når broen var betalt af, så kunne vi komme gratis over til vores venner på den anden side. Men sådan er det ikke, siger Mirka Irvold, der bor i Kolding.

Mirka Irvold er ikke imponeret af den takstnedsættelse, som gælder fra 1. januar. To kroner er åndssvagt, lyder det.
Mirka Irvold er ikke imponeret af den takstnedsættelse, som gælder fra 1. januar. To kroner er åndssvagt, lyder det.
Foto: Ida Alstrup Klausen

De første 15 procent af de nedsættelsen er allerede indfaset. De sidste 10 procent bliver indfaset den 1. januar, men de bliver altså spist op af inflationen. 

Rabatten fås også kun, hvis man har brobizz eller nummerpladeregistrering. For resten af bilisterne bliver det dyrere at krydse storebæltsbroen. 

Konsekvens af inflation

Storebæltsbroens pris hænger sammen med forbrugerprisindekset, som er høj grundet inflation.

Det betyder, at hvis man ikke har brobizz eller nummerpladeregistrering, så stiger prisen per 1. januar fra 250 kroner til 270 kroner.

For indehavere af en brobizz bliver prisen modsat 192 kroner i stedet for 194 kroner, som taksten ligger på nu.

- Man kommer jo ikke til at mærke prisreduktionen. Det er fuldstændig ligegyldigt, siger Sebastian Gjerløv, der krydser storebælt tre til fire gange årligt.

- Jeg tror ikke, at den lille reduktion betyder noget som helst. Hvis man virkelig skulle mærke det, så skulle man spare omkring 100 kroner per tur, siger Thomas Rask, der kommer fra Silkeborg.

Nyborgs Borgmester, Kenneth Muhs (V), deler trafikanternes ærgrelse. Han havde ligeledes håbet på et større prisfald til de krydsende bilister.

- Nu skal man ikke ringagte penge, men to kroner er ikke nok. Hele intentionen er, at vi skal lavere ned på overfarten. Så vi vil meget gerne have den længere ned, og derfor rækker vi nu også ud efter den nye minister. Den gamle takst på 25 procent skal slå igennem noget mere, siger Kenneth Muhs.

Hvis Folketinget ikke havde indgået aftalen i 2017, så havde alle bilister nu mærket en forhøjet takst, når de krydser Storebælt.

Der er dog ikke meget at gøre fra Folketingets side.

Sådan lyder det fra Venstres folketingsmedlem, Erling Bonnesen (V), der er ærgerlig over, at forbrugerne ikke kommer til at mærke den taktnedsættelse, som de ellers havde i udsigt.

- Desværre kan taksten på storebælt ikke blive nedsat her og nu, som vi havde set frem til, siger Erling Bonnesen.

- Men så snart vi får ro på den internationale situation og inflation, så vil priserne forhåbentlig også blive sænket. Men vi ser nok nogle år ind i fremtiden for at være helt realistisk. 

Tidligere i december var den fynske motorvej også på dagsordenen, da flere kommuner ønskede at nedsætte hastigheden på Fynske Motorvej.

Oversigt

    Oversigt