På opfordring fra fynske folketingspolitikere har transportministeren taget stilling til, om nødsporet må bruges som et tredje spor på den fynske motorvej. Torsdag vendte han tommelfingeren nedad.
Det er venstres Jane Heitmann, der har bedt transportministeren om at tage stilling til spørgsmålet. Hun bakkes op af SFs Anne Baastrup, og dermed har løsningen opbakning fra begge fløje i Folketinget.
Men transportminister Henrik Dam Kristensen er mere tilbageholdende. Han henviser til et lignende forsøg, der skal foretages på Helsingørmotorvejen fra 2013.
- Jeg synes det er meget mærkeligt, at man skyder den til hjørne med et svar om, at man nu må se, hvad der sker på Hillerød-motorvejen. Det kan vi ikke bruge til noget på Fyn, fastslår Jane Heitmann.
Flere løsninger
Ministeren henviser i sit svar til en udtalelse fra Vejdirektoratet, der har to forslag til udbygningen:
- Inddragelse af nødspor mellem en tilkørsel og følgende frakørsel på motorvejen. I denne løsning forventes nødsporet primært anvendt af trafik, som skal på eller af motorvejen.
- Inddragelse af nødspor som kørespor på hele strækningen inklusiv gennem tilslutningsanlæggene. I denne løsning skal tilslutningsanlæggene i et vist omfang ombygges og udvides for blandt andet at sikre acceleration- og deaccelerationsstrækninger.
Desuden ville den nuværende asfaltering i nødsporet skulle forstærkes, ligesom sporet også ville skulle udvides og opmærkes.
Vejdirektoratet påpeger også, at en løsning med nødsporet som tredje spor vil kræve nødlommer, der kan bruges af politi og redningskøretøjer i forbindelse med uheld.
Økonomien mangler
Det er altså ikke helt gratis at åbne nødsporet for de mange tusind billister på motorvejen, men Jane Heitmann forlanger, at man i det mindste undersøger prisen.
- Det kunne jo være interessant at spørge ministeren ind til de økonomiske beregninger på det her, så vi kan arbejde videre på en løsning. Det er helt afgørende for det fynske erhvervsliv.
Se mere i vores udsendelse kl. 19.30.