Marcipanfabrik kan miste kongeligt prædikat - og får det måske aldrig igen

Ved tronskiftet bortfalder prædikatet "Kongelig hofleverandør" for de virksomheder, som har fået det tildelt. Og det har Odense Marcipan blandt andet.

Det kan snart være slut med at kalde sig Kongelig Hofleverandør for en række virksomheder.  Det gælder for blandt andet for de fynske virksomheder Odense Marcipan, møbelproducenten Carl Hansen og Søn, lampeproducenten Le Klint, vinhandleren H. J. Hansen Vin og bryggeriet Albani.

Retten til at kalde sig Kongelig Hofleverandør bortfalder ved tronskiftet. Det betyder, at en række virksomheder mister retten, når dronning Margrethe trækker sig tilbage og kronprins Frederik overtager tronen 14. januar. 

Kongehuset skriver i en pressemeddelelse, at Kongelige Hofleverandører kan anvende titlen indtil gyldighedsperioden udløber og som minimum frem til 14. januar 2025. Derudover skriver kongehuset: "Der vil senere blive taget stilling til den fremtidige ordning vedrørende Kongelige Hofleverandører".

Beskeden fra kongehuset har fået historiker og lektor ved Københavns Universitet Sebastian Olden-Jørgensen til at spærre øjnene op.

- Det ser ud til, at ordningen med Kongelige Hofleverandører bliver afskaffet med et års varsel, siger han og tilføjer, at han har svært ved at læse kongehuset udmelding på anden måde. 

Hvad er en Kongelig Hofleverandør?

Marcipanfabrik kan miste kongeligt prædikat

En af de fynske virksomheder, som står til at miste retten til at kalde sig Kongelig Hofleverandør er Odense Marcipan, der har haft ret til at benytte titlen siden 1961. 

Her peger administrerende direktør Niels Stig Søgaard på, at det at være Kongelig Hofleverandør er godt for virksomhedens selvforståelse. Derudover er det en fordel, når virksomheden skal markedsføre sine produkter i udlandet. 

- Der er mange lande, som har præsidenter, og som ikke har et monarki, som vi har. Derfor er der en særlig aura omkring det, siger han. 

Niels Stig Søgaard er administrerende direktør i Odense Marcipan, der har været Kongelig Hofleverandør siden 1961.
Niels Stig Søgaard er administrerende direktør i Odense Marcipan, der har været Kongelig Hofleverandør siden 1961.

Han tilføjer, at virksomheden for en del år siden lavede en undersøgelse blandt sine kunder, som viste, at kunderne opfattede det som et kvalitetsstempel at være Kongelig Hofleverandør. 

Derfor vil han også være ærgerlig, hvis kongehuset afskaffer ordningen med Kongelige Hofleverandører, men det er ikke noget, som holder ham søvnløs om natten. 

- Vi lever ikke af at være Kongelige Hofleverandører. Vi lever af at lave gode produkter, som vores kunder godt kan lide, siger han. 

Han mener dog, at det er fint, at kongehuset genovervejer de etablerede ordninger i forbindelse med tronskiftet. 

- Som erhvervsmand synes jeg, at det er fornuftigt, at man lige stikker en finger i jorden og genovervejer de ordninger, man har i hoffet, når der kommer en ny generation til, siger han.

Lampeproducent kan også miste titel

En anden fynsk virksomhed, der i dag kan smykke sig med titlen Kongelig Hofleverandør, er lampeproducenten Le Klint, der har haft titlen siden 2003. 

- Der er da ingen tvivl om, at vi er rigtig glade for at have det her prædikat. Det er en anerkendelse, som har været god for os ikke mindst på eksportmarkederne, siger Kim Weckstrøm Jensen, som er administrerende direktør i Le Klint. 

- Når det så er sagt, så har jeg da respekt for, at man tager op til overvejelse, om der skal ske nogle forandringer i forhold til det at være Kongelig Hofleverandør, når der er sådan et skifte i kongehuset, siger han. 

Sådan ser en tilladelse til at skilte med, at man er Kongelig Hofleverandør, ud.
Sådan ser en tilladelse til at skilte med, at man er Kongelig Hofleverandør, ud.
Foto: Le Klint

Han tilføjer samtidig, at virksomheden hele tiden har været klar over, at titlen bortfaldt i forbindelse med tronskifte. 

- Jeg synes, det vil være meget ærgerligt, hvis ikke ordningen fortsætter, men jeg har respekt for, at man i 2024 er nødt til at ryste posen og eventuelt stille nogle yderligere krav til det at være Kongelig Hofleverandør, siger han. 

Dronning Margrethe besøger Le Klint i 1980. Her ses dronningen sammen med Jan Klint, som på det tidspunkt var ejer og direktør i virksomhed.
Dronning Margrethe besøger Le Klint i 1980. Her ses dronningen sammen med Jan Klint, som på det tidspunkt var ejer og direktør i virksomhed.
Foto: Le Klint

Det er blevet mere følsomt

Lektor i historie Sebastian Olden-Jørgensen hæfter sig ved, at udmeldingen fra kongehuset er relativt bastant. Han tilføjer, at hvis kongehuset blot ønskede at ændre ordningen, ville det ikke være nødvendigt at komme med en så skarp udmelding. 

Han mener, at virksomhederne vil opfatte udmeldingen, som om de har fået et års opsigelse. 

- Hvis man skal gætte på, hvorfor hoffet lægger op til at afskaffe eller i hvert fald omlægge ordningen med de Kongelige Hofleverandører, så er det jo nok fordi, at alt hvad der har med erhvervslivet at gøre, er blevet lidt mere følsomt, siger han. 

Han peger på, at det kan give dårlig medieomtale for Kongehuset, hvis en Kongelig Hofleverandør er indblandet i kontroversielle forhold. 

- Den moderne offentlighed har ændret sig. Kongehuset er meget forsigtige med at fremstå som nogle, der har ensidige eller dubiøse relationer til erhvervslivet, siger Sebastian Olden-Jørgensen. 

Giver særlig aura og troværdighed

Det vil være forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvor stor betydning det vil få at miste retten til at kalde sig Kongelig Hofleverandør. Det kommer blandt andet an på, hvor meget virksomheden har knyttet sit brand til det at være Kongelig Hofleverandør. 

Det forklarer Lars Pynt Andersen, som er lektor i branding og markedsføring ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. 

- For nogle virksomheder giver det en helt særlig legitimitet, troværdighed og en aura omkring brandet. Det gælder både på det danske marked, men så sandelig også på eksportmarkederne, siger han. 

Lars Pynt Andersen er lektor i branding og markedsføring ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Lars Pynt Andersen er lektor i branding og markedsføring ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

Han nævner som eksempel Tuborg, der har en meget markant kongekrone på etiketten på sine øl. Hvis Tuborg for eksempel mistede retten til at kalde sig Kongelig Hofleverandør og bruge kongekronen i sin markedsføring, ville bryggeriet muligvis skulle ændre sin etikette og sin markedsføring. 

For andre virksomheder, som ikke bruger det at være Kongelig Hofleverandør så aktivt i deres markedsføring, vil det formentlig ikke være et lige så stort problem, 

- Det afhænger af, hvor integreret det at være Kongelig Hofleverandør er i deres branding og for eksempel deres logodesign, siger han. 

Det er også muligt for virksomheder at miste retten til at kalde sig Kongelig Hofleverandør, selvom der ikke er tale om et tronskifte. I 2022 annoncerede kongehuset, at skoproducenten Ecco ikke ville få fornyet sit prædikat som Kongelig Hofleverandør, der udløb i 2023. Det skete, efter at den danske skoproducent blev kritiseret for ikke at afslutte sin tilstedeværelse i Rusland efter landets invasion af Ukraine.  

TV2 Fyn har kontaktet kongehusets pressetjeneste for at få uddybet, om der skal ske ændringer med ordningen og i så fald hvilke ændringer, men pressetjenesten har ikke svaret på henvendelserne indenfor redaktionens deadline. 

Oversigt

    Oversigt