I mandags foreslog by- og kulturrådmand Steen Møller at forbinde den kommende letbane i Odense med banen på Vestfyn - og i fremtiden måske også med Svendborg og Kerteminde-banerne.
Det er regeringens nye tog-fond med et ekstra dobbeltspor over Fyn, der vil gøre plads til en udbygget letbane på det gamle spor. Det finder nu opbakning i Region Syddanmark.
- Jeg synes det er et fantastisk godt forslag, og det viser den fulde vision af hvad letbanen kan blive til. At det ikke bare er et lokal Odense-projekt, men det kan blive sammenkoblet både andre baner, siger konservatives Lasse Krull, der er formand i Udvalget for Regional Udvikling.
Visionen er i orden
Efter planen skal Odense-letbanen stå færdig i 2020, og i 2025 skal der være et nyt dobbeltspor mellem Middelfart og Odense. Det efterlader plads til letbanen.
- Idéen er vældig god og fin, og havde vi penge til det, så ville vi se nøjere på det med det samme. Men det skal ind i en sammenhæng: Er der behov for det? Der er også mange andre steder i Syddanmark, hvor der er brug for penge. Blandt andet til en togforbindelse til Billund Lufthavn, mener socialdemokratiets Karsten Uno Petersen, der er næstformand i udvalget.
Han understreger, at regeringens plan om et nyt dobbeltspor til hurtige tog over Vestfyn samler Fyn og Trekantsområdet, så en letbane ikke er nødvendig.
Region Syddanmark har allerede bevilliget 100 millioner kroner til Odenses letbane. Og Lasse Krull vil ikke afvise, at der også kan findes penge til det nye projekt.
- Jeg ser det ikke som umuligt at være med på en etape mere senere hen, også med kroner, siger han.
Se mere om banen i vores udsendelse kl. 19.30 - her kan du også høre fungerende regionsrådsformand Poul Erik Svendsens holdning til projektet.